Tendens: Mindre kød og mere grønt

Mange danskere har et ønske om at skære ned på kødet og skrue tilsvarende op for grøntsager og anden plantebaseret kost. Ikke alle rykker lige hurtigt, men tendensen spirer frem overalt.

Klimadebatten koger, og det samme gør gryderne hjemme i folks køkkener. Hvad mon menuen står på i aften – spaghetti med kødsauce, oksegryde eller boller i karry? Gennem generationer har vi været vant til, at kødet spiller hovedrollen i måltidet, men fordi vi i dag ved, at mindre kød på bordet reelt set kan mindske klimaændringerne, ønsker mange af os at skære ned på forbruget. Så måske er det hos flere og flere af os chili sin carne, bønnegryde og aspargesrisotto, der koger i gryden?

Der er flere årsager end klimaet, til at grøntsagerne gradvist indtager en større del af tallerkenen. Kød er kalorietungt, og ved at skære ned på bøffer og frikadeller skærer vi også ned på det mættede fedt, der nådesløst sætter sig på sidebenene. Også i budgettet vejer kødet tungt. En dansk husstand bruger iflg. Danmarks Statistik 140 % flere penge på kød og fjerkræ, end de bruger på grøntsager. Samtidig har mange mennesker tunge tanker om, hvordan dyrets liv har været, før det havnede i køledisken, og bekymringer om dyrevelfærd er i høj grad med til at afgøre, hvilken kvalitet, det kød vi spiser, skal have.

På fagredaktionen Aller Mad producerer vi dagligt masser af madopskrifter, der når ud til de hundredtusindvis af danskere, som læser Familie Journal, SØNDAG, femina, Mad & Bolig Gourmet og SPIS BEDRE, og som klikker sig ind på det interaktive madunivers spisbedre.dk. Målgruppen for disse titler spænder bredt, og opskrifterne afspejler derfor også de forskelle, der er i alder, bopæl, uddannelse, interesser og beskæftigelse. Men en ting er sikkert: Vi mærker blandt alle læsere og brugere en stigende interesse for det grønne køkken og det klimavenlige valg – som ikke nødvendigvis er helt kødfri, men hvor kødet udgør en mindre del af det samlede måltid og samtidig har en høj kvalitet.

Hvis du som virksomhed og annoncør ønsker en plads på danskernes middagsbord, kan det anbefales at tage højde for den grønne drejning i vores madvaner. Spørg dig selv, hvordan dit produkt kan indgå i en sammenhæng, der sprudler af grøn energi og tilgodeser klimaet, dyrene, pengepungen og/eller kaloriebudgettet. Eller spørg os – vi rådgiver gerne og deler ud af vores mangeårige erfaringer med at kommunikere madbudskaber til danske familier, der falder i god smag og rammer tidsånden.

Af Iben Rouw, cand.comm. og chefredaktør for fagredaktionen Aller Mad.

Kontakt: iben.rouw@aller.com

• spis bedre