BILLED-BLADETs TV-GULD: Her er alle vinderne

Priserne ved BILLED-BLADETs årlige TV-GULD-fest blev fredag aften, den 1. marts, uddelt ved den store, traditionsrige gallafest på Hotel d’Angleterre i København, hvor toppen af den danske TV-branche var samlet.

Der var næsten fuldt hus til TV 2 i værts- og programkategorierne, mens DR til gengæld løb med den prestigefulde TV-dokumentarpris. Og så var det et stort og bevægende øjeblik for alle i salen, da BILLED-BLADET ekstraordinært dedikerede en Ærespris til en helt særlig person.

Her er vinderne af BILLED-BLADETs TV-GULD 2019:

Årets kvindelige underholdningsvært blev Sofie Linde. Hun vandt foran Sarah Grünewald, Puk Elgård, Lene Beier og Cecilie Frøkjær. Det er første gang, at X Factor-værten vinder BILLED-BLADETs TV-GULD.

Årets mandlige underholdningsvært blev Peter Ingemann (TV 2). Han vandt foran Mikkel Kryger, Anders Agger, Anders Breinholt og Jakob Kjeldbjerg. Peter Ingemann har tre gange tidligere, i 2014, 2017 og 2018, modtaget BILLED-BLADETs TV-GULD.

Årets kvindelige nyhedsvært blev Cecilie Beck (TV 2). Hun vandt prisen for anden gang, første gang i 2013 –foran Natasja Crone, Tine Gøtzsche, Janni Pedersen og Karin Cruz Forsstrøm.

Årets mandlige nyhedsvært blev Kåre Quist (DR). Han vandt foran Lasse Sjørslev, Johannes Langkilde, Poul Erik Skammelsen og Mikael Kamber. Det er femte år i træk, at Kåre Quist vinder prisen for årets nyhedsvært.

Årets kvindelige sportsvært blev Stine Bjerre Mortensen (TV 2). Hun vandt foran Tina Müller, Josefine Høgh, Camilla Nørgaard og Camilla Martin. Det er tredje år i træk, at Stine Bjerre Mortensen vinder TV-GULD-prisen.

Årets mandlige sportsvært blev Morten Ankerdal (TV 2). Han vandt foran Christian Müller Bækgaard, Thomas Kristensen, Rasmus Staghøj og Mads Laudrup. Det er sjette gang, at Morten Ankerdal vinder BILLED-BLADETs TV-GULD.

Årets NYE TV-program blev “De sjældne danskere” (TV 2). Programmet vandt i kategorien foran ”Sygeplejeskolen” (TV 2 CHARLIE) og ”Fremtiden ifølge Ingemann” (TV 2). Kategorien omfatter programmer, der har haft premiere i 2018.

Årets TV-program blev for femte gang “Badehotellet” (TV 2). Programmet vandt foran ”Den store bagedyst” (DR), ”Vild med dans” (TV 2), “Størst” (TV 2) og ”Familien fra Bryggen” (TV 3).

Årets TV-dokumentar:

Prisen og de 100.000 kroner gik til TV-dokumentaren “Olegs krig” (DR2).

Dokumentaren, der også var med i kapløbet om en Oscar, blev kåret foran “Den anden side” (TV 2) og “Mændene, der plyndrede Europa” (DR1). Det er TV-GULD-komitéen, der kårer vinderen af Årets TV-dokumentar.

Æresprisen:

BILLED-BLADET dedikerede i år en Ærespris til journalist Ole Stephensen for hans journalistiske karriere og virke, som i alle genrer har sat barren højt for hele branchen.

Om TV-GULD-komitéen

TV-GULD-komitéen bestod af filminstruktør Bille August, komponist Bent Fabricius-Bjerre, filminstruktør Søren Kragh-Jacobsen, filmproducent Per Holst, skuespiller Cecilie Stenspil, programchef Karen Boel Thomsen, tidligere chef for DR-Dokumentar, cand.mag. Preben Wilhjelm, skuespiller og instruktør Hella Joof, radiovært og satiriker Huxi Bach, forfatter Sara Blædel, chefredaktør på BILLED-BLADET Annemette Krakau og producer Mads Egmont Christensen, der også er formand for komitéen.

• ole stephensen
  • olegs krig