42 Arlagårde inviterer indenfor

42 Arlagårde inviterer indenfor

Hvor kommer mælken fra? Hvor mange kræfter har en traktor? Hvor ru er kalvens tunge? Søndag d. 16. september inviterer 42 Arlagårde børn og voksne indenfor som et led i det landsdækkende arrangement "Åbent Landbrug". Det forventes, at flere end 50.000 danskere vil tilbringe en søndag på gårdbesøg.

Søndag d. 16. september holder 82 landmænd, gartnere og frugtavlere i Danmark "Åbent Landbrug". Over halvdelen af landmændene – i alt 42 – er Arlagårde, altså gårde, hvor landmanden ejer en lille del af Arla, og leverer al sin mælk til landets største mejerivirksomhed.

Kommer man forbi en Arlagård, når der er åbent landbrug, vil man kunne komme helt tæt på dyrene. Børnene kan prøve at klappe en ko og mærke kalvens ru tunge. Man vil kunne se, hvad køerne spiser, og hvordan de bor om sommeren og om vinteren. Man kan se de avancerede malkemaskiner og malkeanlæg, man kan se landbrugsmaskiner så store som huse, og man kan få en snak med landmanden og hans familie. På alle Arlagårdene er der forskellige udendørsaktiviteter for børn, og der vil være smagsprøver af Arlas mejeriprodukter.

Åbent Landbrug koordineres af Landbrug & Fødevarer i samarbejde med og Landbo- og Familielandbrugsforeninger, Arla, Danish Crown, Tican, Kopenhagen Fur, Dansk Erhversfjerkræ, Dansk Gartneri og Mammen Mejeri. Sidste år fik 56.500 besøgende en spændende og lærerig dag på de åbne gårde.

Gårdene holder åbent 16. september fra 10 til 16, og arrangementet er gratis.

Se på www.aabentlandbrug.dk eller i PDF'en herunder, om der er et åbent landbrug i nærheden af dig.