Arla åbner mikromejeri i Christiansfeld

Arla åbner mikromejeri i Christiansfeld

Fredag d. 10. januar lyder det officielle startskud for produktionen på Danmarks nyeste – og måske også mindste – mejeri. Det nye mikromejeri kommer til at ligge skulder ved skulder med Christiansfeld Mejeri, der er et af landets største, men på det nye anlæg bliver der plads til leg, eksperimenter, tests og nicheproduktion blandt andet i form af mælk og ymer fra Arla Unika.

3000 liter mælk i timen, fem timer om dagen i seks dage. Det lyder umiddelbart af meget, men holdt op mod de 55.000 liter i timen, 24 timer om dagen i syv dage, som er den maksimale kapacitet i rørene på Christiansfeld Mejeri, er det nul og niks.

Faktisk er Arlas nye mikromejeri i Christiansfeld så lille, at man om nødvendigt kan køre et par enkelte grønne mælkekasser igennem ad gangen. Det giver uanede muligheder for at lege og eksperimentere med fedtprocenter, nye emballagetyper, gammeldags produktionsmetoder og mælk fra specielt udvalgte gårde og køer.

Mikromejeriet, der indvies fredag, er ventet med spænding blandt andet hos Arla Unika, der skal bruge anlægget til at eksperimentere med mejeriprodukter som mælk, ymer og double cream fløde.

”Hidtil har vi brugt de store mejerianlæg til at producere meget små mængder af gourmetmælk og gammeldags ymer til vores butik i Torvehallerne i København, men der er alt for stort spild, til at vi virkelig kan eksperimentere. Vi har længe haft brug for et lille bitte friskmælksmejeri, hvor vi for eksempel kan lave forsøg og opstarte en potentiel nicheproduktion, så vi glæder os rigtig meget til at komme i gang her i Christiansfeld,” fortæller Dorte Ruby, chef for Arla Unika.

Mikromejeriet betjenes indtil videre af to mejerister, og arbejdet med at håndtere mikromejeriets små mobile tanke og utallige små produktioner, er meget manuelt, fortæller produktionschef på Christiansfeld Mejeri, Flemming Bundesen:

”Man skal have lidt fingerspidsfornemmelse, og være interesseret i nicheproduktion. Det er helt klassisk mejeriteknisk håndværk, og derfor bestemt en attraktiv post. Det har i hvert fald ikke været svært at rekruttere blandt vores folk,” siger han.