4300 år gammel boplads under renseanlæg

Mens Rødkærsbro Mejeri stadig venter på de endelige tilladelser for at kunne gå i gang med etableringen af et stort totalrensningsanlæg, har arkæologer undersøgt en del af området.

Det viser sig, at anlægget kommer til at ligge på et sted, hvor sandsynligvis flere familier havde deres hjem omkring 2300 år før Kristi fødsel. Ifølge arkæolog Martin Mikkelsen fra Viborg Stiftsmuseum er der tale om et eller måske to huse fra den yngre stenalder, og det er dermed det ældste hus, der er fundet inden for museets område.
For at fremskynde arkæologernes gravearbejde, så mejeriet kan komme i gang med anlægsarbejdet til september, har Arla Foods betalt museets ekstraomkostninger på 15.000 kr., samt en erstatning til den landmand, der stadig ejer jorden, fordi han måtte høste før tiden.
Projektingeniør på Rødkærsbro Mejeri Lotte Kaster forventer, at totalrensningsanlægget vil være færdigt om cirka et år. Rensningsanlægget er dimensioneret til at kunne rense 1750 kubikmeter processpildevand i døgnet svarende til en årlig belastning på 60.000 PE.