59 vil være mejerist

I alt 59 har i år tilmeldt sig mejeristuddannelsen, viser en opgørelse fra Mejeribrugets Arbejdsgiverforening. Knap halvdelen begyndte i sidste uge på Dalums Tekniske Skole, mens andre begyndte mejeristuddannelsen med praktikophold på et mejeri.

Ud af de 59 har Arla Foods tegnet uddannelsesaftaler med 37. Det er noget mindre end de foregående år, hvor antallet af mejeristelever har svinget mellem 60 og 80.
Det lavere antal elever i år tilskriver personaleudviklingschef i Arla Foods Anne Lindholm blandt andet de små ungdomsårgange, samt at mejeristuddannelsen som følge af regeringens uddannelsesreform er under ændring, og at det derfor har været vanskeligt at forklare interesserede om det nøjagtige forløb af uddannelsen.
Hvorvidt de 37 opfylder Arla Foods’ behov for mejerister, er det endnu for tidligt at sige noget om, mener Anne Lindholm. I løbet af efteråret skal uddannelsesområdet diskuteres i brancheregi både hvad angår antal og kompetence.