9 pct. af skolemælken på flaske

9.448 skoleelever svarende til knap 9 pct. af dem, der i det kommende skoleår skal have deres mælk til madpakken gennem Mejeriernes Skolemælksordning, har valgt den nye Arla Mini plastflaske med minimælk. Lidt flere har valgt naturelvarianten end kakaovarianten, mens vanillevarianten ikke er med i skolemælksordningen.

Når landets skoleelever på mandag starter igen efter ferien, skal 107.378 af dem have skolemælk gennem Mejeriernes Skolemælksordning. Det er – traditionen tro – ny rekord, men der er også kommet 13 skoler mere med i ordningen. Imidlertid er der nok endnu flere, der regner med, at de skal have skolemælk, fortæller fuldmægtig Alice Steen Hansen, Mejeriernes Skolemælksordning. Mejeriernes Skolemælksordning dækker næste skoleår 1.225 af landets godt 2.000 skoler.

”De elever, der også fik skolemælk før ferien, har vi i vores system, så de skal nok få deres mælk, hvis de har bestilt, men vi kan se, at der er problemer med nogen af de 30-35.000 nye skolemælkskunder”, siger Alice Steen Hansen.

”BG Bank og Danske Bank har nemlig benyttet industriferien, der normalt er deres stille periode, til at samkøre deres edb-systemer, og det har betydet, at vi først har fået besked om giro-indbetalingerne for nogen af de nye elever så sent, at det ikke har kunnet lade sig gøre at få bestilt mælk til dem fra på mandag”.

Hvor mange der er tale om vides ikke, men Alice Steen Hansen forsikrer, at de berørte elever nok skal få deres skolemælk hurtigst muligt. Det samme gælder i øvrigt for de elever, hvis forældre i ferietravlheden har glemt at betale girokortet til Mejeriernes Skolemælksordning. Dem plejer der at være omkring 10.000 af hvert år.

Ideen bag skolemælksordningen er, at forældrene bestiller skolemælk til deres børn for et halvt år ad gangen hos Mejeriernes Skolemælksordning hos Mejeriforeningen, der står for administrationen af ordningen.