A38 til smågrise

Pattegrise og smågrise æder A38, så de har det op over begge ører. Indtil for nylig har landmændene måttet køre til købmanden for at købe A38 til deres dyr, men nu har Arla Foods i et samarbejde med Agro Nord A.m.b.a i Thy sendt et nyt, men gammelkendt, produkt på markedet. A-Max-acidophilus, som det hedder, kan erstatte antibiotiske vækstfremmere, som blev forbudt sidste år. A-Max er et syrnet mælkeprodukt, som indeholder den gavnlige acidophilus-bakterie. Bakterien hjælper ifølge nordjyske svinebønder, som har afprøvet produktet på deres dyr, mod diarré, og A-Max bruges både forebyggende og helbredende. A-Max sælges i ti-litersdunke på en palle med henholdsvis 24 eller 42 stk. ad gangen.

”Vi koncentrerer os om de store svineproducenter, der har mere end 500 søer”, siger den salgsansvarlige hos Arla Foods, John Gynther.

Agro Nord står for salget af A-Max, som leveres fra Hobro Mejeri til gårde i hele landet.

”Der er en stærkt stigende interesse for produktet, og vi får i øjeblikket nye kunder hver dag”, siger John Gynther.