Ansattes koner og børn har forladt Saudi-Arabien

De udsendte medarbejderes familier er vendt hjem fra Saudi-Arabien.

Tidligt søndag morgen ankom 16 danske kvinder og 27 børn til lufthavnene i Billund og København fra Riyadh i Saudi-Arabien. Dermed er familierne til de 20 udsendte Arla-medarbejdere på virksomheden Danya Foods i Riyadh bragt hjem til Danmark.

Ganske vist vurderes Saudi-Arabien som et sikkert sted at opholde sig under en krig i Irak, og der er mange hundrede kilometer fra Riyadh til den irakiske grænse.

Men en krig i Irak vil formentlig lukke luftrummet over Saudi-Arabien og gøre det besværligt at sende familierne hjem på et senere tidspunkt.

”Desuden har det været vanskeligt for medarbejdernes ægtefæller og børn at få hverdagen til at fungere. De internationale skoler er mere end halvtomme, fordi mange vesterlændinge har forladt Riyadh. I stedet tilbyder skolerne Internet-undervisning. Også de særlige boligområder for vesterlændinge er ved at tømmes for folk”, siger divisionsdirektør Finn Hansen, Division Oversø.

De hjemvendte familier har fået tilbud fra Arla Foods om hjælp til at finde et sted at bo, men alle har i første omgang bosat sig i deres sommerhus eller hos familie. Udstationeringscenteret er klar til at besvare spørgsmål om eksempelvis skole og skat.

Fra den saudiske hovedstad melder medarbejderne, at alt er vel.

”I Riyadh er folk da lidt trykkede over udsigten til krig. Men i virksomheden er stemningen god, og produktionen forløber planmæssigt”, siger Finn Hansen, der dagligt er i kontakt med Danya Foods.