Arbejdsnedlæggelse på Hoco

Mandag formiddag nedlagde de 13 laboranter på mælkepulverfabrikken Hoco i Holstebro arbejdet, og tirsdag valgte Hoco's NNF’ere, smede og elektrikere at gå i sympatistrejke. Det drejede sig om dag- og aftenholdene – i alt ca. 80 ud af ca. 130 medarbejdere.

Laboranternes arbejdsnedlæggelse skyldtes utilfredshed med reguleringen af det personlige tillæg.

Tirsdag blev laboranterne efter et møde mellem LO og Sammenslutningen af Landbrugets Arbejdsgiverforeninger (SALA) pålagt at genoptage arbejdet. HK har efterfølgende bedt om et møde med Mejeribrugets Arbejdsgiverforening, hvor fastlæggelsen af de personlige tillæg drøftes. Dette møde forventes afholdt i den kommende uge.

Onsdag eftermiddag blev arbejdsnedlæggelsen blandt NNF’ere, smede og elektrikere behandlet på et møde mellem LO og SALA. I mødet deltager ligeledes Dansk Metal, Dansk El-Forbund, NNF og Mejeribrugets Arbejdsgiverforening.

Onsdag eftermiddag genoptog laboranter, smede og elektrikere arbejdet, og onsdag kl. 18.00 genoptog også NNF'erne arbejdet.

Produktionen på Hoco kunne opretholdes under arbejdsnedlæggelsen, idet funktionærerne har kørt produktionen videre.