Arla Ekspres nåede toppen af Mont Blanc

"AAAaaarlaaaa” rungede det i lørdags ud over Europa fra toppen af Mont Blanc i de franske alper, efter at det var lykkedes Arla-medarbejdere at bringe en liter Arla Ekspres letmælk op på toppen af det 4.810 meter høje bjerg blot 21 timer efter tapningen på Christiansfeld Mejeri.

”Det var en fantastisk oplevelse at stå der blandt sneklædte bjergtinder under en klar blå himmel og råbe som en vildmand”, siger afdelingschef Lars Brødsgaard fra Arla Foods i Vejle.

Han og business unit manager Michael Broch Hansen modtog mælken i lørdags efter en eksprestur gennem Europa. Den blev malket og indsamlet i løbet af fredagen og tappet på karton kl. 17 i Christiansfeld. Straks efter kørte mejerichef Jørgen Greve og to medarbejdere sydpå med Arla Ekspres letmælken, som var fremme ved foden af Centraleuropas højeste bjerg godt 12 timer senere.

Her stod Lars Brødsgaard og Michael Broch Hansen parat i thermotøj og med jernpigge monteret på klatrestøvlerne. At turen ikke skulle blive en spadseretur, fik de et forvarsel om, da Michael Broch Hansen allerede efter ti minutters vandring faldt ned i en gletcherspalte, der var dækket af sne og is. Heldigvis var de to Arla-medarbejdere bundet sammen med hinanden og deres to bjergguider med et tov, så opstigningen fortsatte uden skader.
ARLA EKSPRES

Lars Brødsgaard (t.v.) og Asmus Nørreslet (t.h.) var helt på toppen, da de fuldførte deres mission: At bringe en liter Arla Ekspres op på Mont Blanc inden for 24 timer fra tapningen.

Ramt af højdesyge

To timer fra toppen måtte Michael Broch Hansen vende om sammen med den ene guide, hårdt plaget af højdesyge. Men Lars Brødsgaard fortsatte sammen med den danske Mt. Everest-klatrer Asmus Nørreslet, og sammen stod de på tinden kort før klokken 14 i lørdags og lod vildmandsråbet give ekko i dalene.

Selve mælken klarede strabadserne og de fem-ti minusgrader fint, om end kartonen bulede ud på grund af de ændrede trykforhold.

”Jeg drak den på vej ned. Den smagte herligt – og koldt”, fortæller Lars Brødsgaard, som gerne stiller op til flere skøre påfund, der kan promovere Arla Ekspres, men som dog afviser at levere en karton på Mt. Everest.