Arla Food Fest vinder grøn pris – igen

Arla Food Fest vinder grøn pris – igen

For andet år i træk kan Arla Food Fest kalde sig for vinderen af den internationale miljøpris ’A Greener Festival Award’. Den tre dage lange madfestival i Kongens Have for børn og unge løb med sejren blandt andet på grund af det store fokus på at mindske madspild og give tilbage til samfundet.

”Det er vores vision om at udbrede sundere og mere bæredygtige madvaner for den næste generation.”

Sådan lyder det fra Arla, der for femte gang bød godt 11.000 børn og unge velkommen til madfestival i Kongens Have sidst i august. Dagene stod i madglæde og madoplevelsernes tegn – både dem som udfordrede og vakte nysgerrighed. Det gode til ganen fik tilsat et drys af stjernestøv, da populære kunstnere som Gulddreng og Page Four også lagde vejen forbi.

Målet med Arla Food Fest er at engagere børn og unge i aktiviteter, der kan skærpe deres interesse for råvarer og madlavning. Og nonprofitorganisationen A Greener Festivals interesse og begejstring blev også vakt, igen i år. Siden 2006 har NGO’en kåret festivaler, der tager væsentlige skridt for at reducere spild, handle bæredygtigt og engagere publikum i sagen.

A Greener Festival lagde blandt andet mærke til et af de nye tiltag på festivalen, nemlig det økologiske område, hvor de besøgende kunne lære om forskellen på økologisk og konventionelt landbrug. Derudover faldt valget på Arla Food Fest på grund af det store arbejde med at reducere spild samt festivalens donation af overskydende mad til Fødevarebanken. Billetindtægterne fra Arla Food Fest går til MADlejr, Arla Fondens lejrskole, hvor maddannelse og madglæde er i fokus.

”Festivalen handler om at involvere og engagere den næste generation til sundere og mere bæredygtige spisevaner, og på den måde formår festivalen at skabe et fundament, der bygger på at give tilbage til samfundet,” lyder det fra prisuddelerne.

Arla arbejder i den rigtige retning med Arla Food Fest

Hos Arla er der stolthed at spore, særligt fordi det kræver fornyelse og en øget indsats at vinde prisen to år i træk:

”Vi har været ekstra spændte på dette års kåring, fordi kravene i år var intensiveret. Det er en stor anerkendelse af vores arbejde med at sikre en bæredygtig og miljørigtig festival, der samtidig ruster børn og unge til bedre madvaner. Vi er derfor stolte af, at Arla Food Fest vinder prisen igen,” siger Jakob Bernhard Knudsen, landedirektør i Arla Danmark. Han fortsætter:

”Prisen er med til at dokumentere Arlas arbejde med bæredygtighed. Det er et område, vi arbejder med hver eneste dag – ikke kun en weekend i august. Vi håber, at de besøgende tager en ny bevidsthed med hjem om sunde og bæredygtige madvaner. Dét er vores motivation for at fortsætte vores arbejde med at udbrede sundere madvaner til den næste generation.”

Om Arla Food Fest

Arla Food Fest er en moderne madfestival med fokus på at engagere børn og unge i aktiviteter, der kan skærpe deres interesse for råvarer og madlavning. Det er festivalens vision at udbrede kendskabet til sundere og mere bæredygtige madvaner til den næste generation. Læs mere på arlafoodfest.dk.

Eksempler på grønne tiltag på Arla Food Fest

• Opfordrer gæsterne til at tage cyklen
  • Arbejder aktivt for at minimere madspild
  • Lærer børn, hvordan de minimerer madspild
  • Udfordrer gæster til at smage insekter
  • Øger graden af genbrug i materialer og affald
  • Bruger nedbrydeligt service og bestik
  • Forpligter leverandører og indholdsproducenter til at tænke grønt
  • Overvåger strøm- og vandforbrug, for at nedbringe dette år for år

Om A Greener Festival Award

Prisen uddeles af non-profit-organisationen A Greener Festival, der siden begyndelsen i 2006 har arbejdet med at få festivaler verden over til at agere mere miljøvenligt og bæredygtigt. A Greener Festival informerer, underviser og faciliterer udveksling af gode idéer, så de gode idéer kan deles over hele verden. Northside har tidligere vundet en A Greener Festival Award – som den første danske festival nogensinde – og i 2017 besøgte A Greener Festival også Roskilde Festival.

Festivalerne bliver vurderet ud fra fire kategorier: Lokal påvirkning, globale påvirkninger, hvordan festivalen styres og overholder lovgivning og regler samt en CO2-analyse. Arla Food Fest scorer højt på alle fire områder, og vinder derfor prisen for andet år i træk.

Prisen er uddelt siden 2007 og mere end 400 festivaler har deltaget. Læse mere på www.agreenerfestival.com

_______________________________________________________________________________

Arla Foods er et internationalt mejeriselskab ejet af 11.200 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Holland og Luxemburg. Arla Foods er en af de stærkeste aktører i den internationale mejeriverden, med et bredt sortiment af mejeriprodukter af højeste kvalitet. Velkendte mærker som Arla®, Lurpak® og Castello® hører til Arla familien. Arla Foods er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.