Arla Foods' formand: Arla Foods styrkes i England

”Med dette nye vigtige skridt for vort selskab på et af selskabets største markeder får vi en stærkere position i England. Vi har dermed skabt et tredje hjemmemarked for Arla Foods ud over Sverige og Danmark”

Det sagde formand i Arla Foods Knud Erik Jensen ved et pressemøde torsdag i København, hvor fusionen mellem Arla Foods’ engelske selskab Arla Foods plc og Express Dairies blev præsenteret.

”Baggrunden for dannelsen af det nye selskab er den samme, som da svenske Arla og danske MD Foods fusionerede: Den fortsatte udvikling af hastigt voksende detailhandelskæder og dermed nødvendigheden af, at Arla Foods som selskab kan leve op til detailkædernes krav. Vi ønsker at skabe den bedst mulige position for selskabet som udbyder af mejeriprodukter. Med denne fusion er vi overbeviste om, at vi står stærkt rustede til denne opgave”, sagde Knud Erik Jensen.

Han uddybede endvidere, at Arla Foods’ bestyrelse inden for det seneste år har taget vidtrækkende beslutninger for aktiviteter i England. Her nævnte han købet af den engelske grossistvirksomhed inden for specialoste H.T. Webb, der styrkede selskabets position inden for denne kategori samt beslutningen om at bygge et nyt konsummælksmejeri i Leeds, som ventes at stå færdigt i oktober 2004.

”Dermed er vi kommet langt, når det gælder sikringen af Arla Foods plc i den fortsatte konkurrence. Vi har imidlertid ikke lagt skjul på, at dukkede der nye muligheder op for at medvirke til en yderligere konsolidering af den britiske mejeriindustri, så ville vi se positivt på det. Fusionen med Express Dairires er et stort skridt i den retning”, sagde Knud Erik Jensen.