Arla Foods forventer 254 øre pr. kg

Bestyrelsen er blevet underrettet om, at Arla Foods forventes at kunne opnå en mælkepris ab ejendom på i alt 254 øre pr. kg standardmælk for de danske andelshaveres vedkommende. Det er næsten 8 øre mere end sidste år.

Baggrunden for dette estimat for årsresultatet er, dels at afsætningssituationen som helhed er blevet bedre, og dels at en række rationaliseringsgevinster efter Kløver-fusionen nu begynder at vise sig. Tilsammen har det medført, at selskabets indtjening er steget betydeligt, og at forventningerne til årsresultatet derfor er gunstige.

Estimatet bygger dog på den forudsætning, at det fortsat kan lykkes at undgå at få mund- og klovsyge til Danmark og Sverige. Holder denne forudsætning ikke, vil det ændre selskabets indtjening dramatisk.

Estimatet for den svenske del af selskabet er nogenlunde uændret 297 svenske øre pr. kg.