Arla Foods glæder sig over polsk EU-ja

“Det ja til EU-medlemskab, som polakkerne afgav søndag, er en væsentlig forudsætning for Arla Foods’ fortsatte udvikling i Polen«, siger regionsdirektør Frede Juulsen, Arla Foods.

»Det polske medlemskab fra juni næste år gør det lettere for os at sælge vore produkter på markedet, og vi forventer at øge salget af flødeost og skimmelost i løbet af de kommende år«, siger han.

Arla Foods bebudede allerede i december, at virksomheden ønsker at øge sit engagement i landet ud over det nuværende ostemejeri i det nordvestlige Polen.

»Vi forventer, at Polen over de næste år vil udvikle sig hen imod en samfundsøkonomi, der ligner den tyske, og det vil betyde en større import af blandt andet ost«, siger Frede Juulsen. Han mener, at det derfor vil være en fordel for Arla Foods at have et større lokalt engagement med flere lokale oste i sortimentet.

I sidste uge lancerede Arla Foods ost i skiver under navnet Smetinova i de polske butikker. Osten er fremstillet på Arla Foods’ polske mejeri.

Arla Foods' mejeri i Polen producerer årligt 5.000 tons ost og fremstiller også den nye skiveost, der netop er sendt på det polske marked. Foto: Kazimierz Ratajczyk

Den polske detailhandel er fortsat præget af de mange små butikker, der tegner sig for 65 pct. af omsætningen i detailhandelen. Dog er de store udenlandske kæder som Tesco og Carrefour og Makro (det samme som det tyske Metro) i fortsat vækst.