Arla Foods køber engelsk osteimportør

Arla Foods har pr. 7. november købt osteimportvirksomheden HT Webb & Co. i England.

HT Webb har en årlig omsætning på 700 mio. kr. og er en førende importør af specialoste til det britiske marked. Dertil kommer virksomhedens opskærings- og pakkeaktiviter, egenproduktion af lokale specialoste samt erfaring inden for styring af produktkategorier over for detailhandelen.

Med købet udvider Arla Foods sin produktportefølje på det engelske marked til at omfatte et stærkt voksende markedssegment og styrker dermed sin position på markedet. Således vil Arla Foods udover det danske og svenske sortiment af specialoste også kunne tilbyde detailhandelen lokale produkter og produkter fra andre lande.

HT Webb, der har 260 ansatte, vil fortsat drive de nuværende produktionsanlæg, der ligger i Kent og Essex i det sydlige England. Virksomheden bliver en del af Arla Foods' engelske division, og den nuværende ledelse fortsætter i virksomheden.

Købesummen oplyses ikke.

Med købet fortsætter Arla Foods med at befæste sin position på det britiske marked, der inden for det sidste år omfatter nye aktiviteter som joint venture samarbejdet med det newzealandske selskab Fonterra om pakning, distribution, makedsføring og salg af smør og blandingsprodukter under Anchor mærket. Dertil kommer bygningen af et nyt kølelager på Stourton grunden i Leeds, der blev taget i brug i sommer. Endelig er der i september måned truffet beslutning om at bygge et nyt konsummælksmejeri på på nabogrunden i Stourton i Leeds, hvor det nuværende mejeri med sin placering i byens centrum ikke kan udvides. Mejeriet ventes at stå færdigt i oktober 2004.