Arla Foods på udkig efter købedygtige indere

På lørdag drager eksportchef i Arla Foods Peter Storm Laursen til Indien med en dansk erhvervsdelegation.

Med er også en dansk kronprins, der tilsyneladende har fundet sit livs samarbejdspartner.

Om Arla Foods er lige så heldig i Indien, vil vise sig, men Peter Storm Laursen lægger ikke skjul på, at der er et stort potentiale her i verdens folkerigeste nation efter Kina.
Inderne spiser traditionelt mange mejeriprodukter, men det er typisk billige lokale mærker af dårlig kvalitet eller hjemmelavede produkter fra familiens egne køer. Så kvalitetsmæssigt vil Arla Foods ikke have noget problem med at konkurrere. Problemet er snarere, at de fleste indere ikke har råd til at købe en pakke dansk smør, fordi den måske koster ti gange mere end det lokale smør.

Til gengæld findes der en købedygtig indisk overmiddelklasse på 265 mio. mennesker, og antallet af højindkomst-familier udgør 15 mio. mennesker. Det vurderes, at de tal vil være fordoblet i løbet af de næste fem år.
“Kan vi bare få nogle af disse til at vælge ost og smør af bedre kvalitet, så er der fantastiske muligheder”, siger Peter Storm Laursen.

Der er dog udfordringer i at eksportere mejeriprodukter til Indien. Oven i en basistold på 35 pct. har de indiske myndigheder lagt en afgift på 16 pct. af den pris, man regner med, at produktet kan sælges for i detailleddet. Basisafgiften vil sandsynligvis falde fem procentpoint hvert år og dermed forsvinde om syv år, og så er det godt at have nogle mærker på markedet, som allerede er slået fast i forbrugernes bevidsthed.

Indien er imidlertid et vanskeligt marked, fordi detailhandlen overvejende består af en masse små, selvstændige butikker. Arla Foods har derfor i samarbejde med den danske ambassade i New Delhi undersøgt, hvordan man kan komme ind i landets to største detailkæder FoodWorld og Nilgiris med et sortiment tilpasset den indiske efterspørgsel, og Peter Storm Laursen vil bruge turen til at skabe nogle kontakter i kæderne, samt mødes med den nuværende kundekreds af tre grossister, der sælger Rosenborg oste, Lurpak og Buko i områderne omkring de indiske storbyer.