Arla Foods produktudvikler til Nasa

Arla Foods er nu som den første virksomhed i Europa godkendt til at samarbejde med Nasa’s kommercielle center for levnedsmiddelforskning, FTCSC (Foods Technology Commercial Space Center). Opgaven er at udvikle tre mejeriprodukter, der skal kunne spises af astronauter og kosmonauter i rummet.

”Vi vil styrke vores image som leverandør af sikre produkter med optimal ernæringsværdi. At udvikle levnedsmidler til rumfarten og leve op til de benhårde krav, som Nasa stiller, er selvfølgelig et kvalitetsstempel”, siger direktør for Innovation & Miljø Michael Stevns.

Det drejer sig om en ost, en mælkebaseret drik og en yoghurt med probiotika (levende mikroorganismer med sundhedsfremmende effekt). Forskningsprojektet strækker sig over fem år, men målet er, at et af disse produkter skal godkendes af Nasa allerede i løbet at et år og komme med på den såkaldte ”The Baseline Food List”. Det er en menu, hvorfra astronauterne vælger, hvad de vil spise under deres ophold i rummet.

”Et af de største helbredsproblemer for astronauterne er, at knoglemassen formindskes under ophold i rummet. Derfor er det nye samarbejde med Arla Foods meget glædeligt. Vi er overbevist om, at virksomhedens satsning vil blive afgørende for vores arbejde”, siger direktør for Nasa FTCSC dr. Tony Pometto i det sidste nummer af organisationens nyhedsbrev.

Ud over knogleskørhed rammes astronauterne i rummet tit af muskel- og ledproblemer samt tarmsygdomme. Disse problemer er de samme, som mange ældre mennesker har.

Innovationsdirektør Michael Stevns mener, at forskningen i disse rumprodukter således også kan komme det mere jordnære marked til gode.

Nasa FTCSC har sin base i tilknytning til Iowa University i Amerika. Her har den berømte rumfartsorganisation sin forskning omkring levnedsmidler med henblik på at give mennesket bedre forudsætninger for at klare sig i rummet. For at nå disse mål samarbejder centret med en række forskellige selskaber og virksomheder.

Projektet går i Arla Foods under navnet Lacmos. Lac for ”mælk” på latin, og mos for kosmos.

Læs mere om:
I&M