Arla Foods retter blikket mod Mekka

Etableringen af et nyt lager skal forbedre distributionen i Mekka i Saudi-Arabien.

Når omkring to mio. pilgrimsrejsende i næste måned besøger muslimernes hellige by Mekka i SaudiArabien, er chancen stor for, at de støder på et produkt fra Arla Foods.
Etableringen af et nyt distributionslager i efteråret har givet bedre muligheder for at betjene butikkerne i byen.
”Med det nye lager er vi på pletten. Vi er tættere på kunderne i Mekka og har langt bedre muligheder for at følge op på salget”, siger Area Sales Manager Troels Mølgaard Kristensen.
Mekka, der har godt 1,3 mio. indbyggere, ligger 75 km fra havnebyen Jeddah på SaudiArabiens østkyst, der er anløbshavn for Arla Foods’ eksportprodukter. Åbningen af lageret har effektiviseret distributionen. Tidligere brugte ni salgsbiler hver dag tre timer på at køre fra Jeddah til Mekka for at bringe produkterne ud til butikkerne.
Samtidig har åbningen af distributionslageret betydet, at der er blevet overskud til også at fokusere på afsætningen til Jeddah, hvor der bor godt to mio. indbyggere.
Siden distributionslageret i Mekka blev taget i brug i efteråret er det samlede salg til Jeddah og Mekka steget med omkring 25 pct.
I alt har Arla Foods nu 12 distributionslagre fordelt i det enorme ørkenland, der er på størrelse med Vesteuropa.

SaudiArabien er Arla Foods' største marked udenfor Europa. Den årlige omsætning af hovedsageligt smelteost, steril fløde, feta og mælkepulver er godt 1,3 mia. kr.