Arla forsøger et comeback i Mellemøsten

Gennem en aktiv markedsføringsindsats forsøger Arla Foods nu at vende tilbage til butikshylderne på de mellemøstlige markeder. Siden slutningen af januar har arabiske forbrugere gennemført en 100 pct. effektiv boykot af varer fra Arla i protest mod Muhammed-tegningerne. Det skal en helsidesannonce i 25 arabiske aviser på søndag være med til at ændre på.

I annoncen fortæller Arla om sin 40 år lange historie i Mellemøsten og om sin baggrund som andelsvirksomhed ejet af danske og svenske landmænd. Desuden gentages den afstandtagen til tegningerne, som blev meddelt arabiske forretningsforbindelser og medier på fødevaremessen Gulfood i Dubai i sidste måned.

Annoncen fortæller, at Arla gennem sine 40 år i Mellemøsten har lært, at retfærdighed og tolerance er fundamentale værdier i islam. Men, konstaterer annoncen, Arla bliver ikke ramt på grund af egne handlinger. På den baggrund bliver forbrugerne bedt om at genoverveje deres holdning til Arla.

”Vi håber, at annoncen vil få de arabiske forbrugere til at overveje, om det er fair at boykotte en mejerivirksomhed, som intet har med tegningerne at gøre,” siger divisionsdirektør Finn Hansen fra Arla.

Arlas bedste skøn er, at virksomheden og dermed mælkeproducenterne i år taber 400 millioner kroner på boykotten i Mellemøsten. Skønnet forudsætter dog, at salget af ost og smør kommer i gang inden for de næste par uger, samt at Arla inden udgangen af året sælger halvdelen af de mængder, som blev solgt før boykotten.