Arla forventer snarligt comeback i Saudi Arabien

Smør og ost fra Arla Foods forventes at blive sat tilbage på hylderne hos Arlas største kunder i Saudi Arabien i løbet af en lille uges tid.

”Vi har fået positive tilkendegivelser fra flere af de store saudiske supermarkedskæder – også dem der førte an i boykotten,” siger divisionsdirektør Finn Hansen fra Arla.

I de øvrige arabiske lande er mejerivarer fra Danmark allerede på vej ud i især de mindre butikker og supermarkeder.

”Nu bliver det spændende at se, om forbrugerne lægger vores produkter ned i deres indkøbskurve. Flere lokale og internationale aktører har den seneste tid optaget pladsen på hylderne, så vi står også over for en øget konkurrence. Der er ingen tvivl om, at der foran os ligger en enorm kommunikationsopgave i at sende budskabet om ophævelsen af boykotten ud i alle afkroge af Mellemøsten,” siger Finn Hansen.
For at formidle budskabet optrykker Arla en erklæring fra en række religiøse ledere, der har opfordret til at slutte boykotten, i række arabiske aviser. En del af Arlas fremadrettede markedsføringsplan bliver at støtte humanitære aktiviteter i Mellemøsten over for eksempelvis handicappede børn, kræftpatienter eller sultende.

”Dermed kommer vores aktiviteter i Mellemøsten i tråd med vores aktiviteter på vores hjemmemarkeder i Danmark, Sverige og England, hvor vi igennem længere tid har støttet forskellige former for velgørenhed”, siger Finn Hansen.

Selv om det ved årsskiftet 2006-07 skulle lykkes Arla at opnå et salg på 50 pct. af salget før boykotten, vil mejerivirksomheden have tabt 400 millioner kroner på krisen i Mellemøsten.