​Arla klar til at lancere mælk som er anbefalet af Dyrenes Beskyttelse

​Arla klar til at lancere mælk som er anbefalet af Dyrenes Beskyttelse

I løbet af foråret 2016 lancerer Arla en ny produktserie Essens, som er anbefalet af Dyrenes Beskyttelse. Dermed forpligter Arla sig til, at mælk fra Essens skal leve op til en række krav fra Dyrenes Beskyttelse. Blandt andet skal køerne have ekstra god plads i staldene og adgang til naturlige fodermidler. Arlas kommende nye produktserie Essens er dertil økologisk.

Et nyt dyrevelfærdsmærke fra Dyrenes Beskyttelse bliver i løbet af foråret 2016 introduceret på Arlas kommende, nye produktserie Essens, som er en økologisk mejeriserie.

Dyrevelfærdsmærket betyder, at mælk fra besætninger, hvor malkekøer blandt andet har ekstra god plads i stalden og større adgang til naturlige fodermidler, fremover kan sælges med mærket ”Anbefalet af Dyrenes Beskyttelse”.

Arla bliver således en af de første virksomheder, der tager certificeringen i brug på mejeri, og mærkningen skal ses som et supplement til landmændenes i forvejen store arbejde med at sikre vilkårene hos dyrene hos de danske mælkeproducenter:

”Dyrevelfærd er et højt prioriteret område i Arla, og gennem vores eget kvalitetsprogram Arlagården har vi skabt et stærkt fundament for god dyrevelfærd på tværs af konventionel og økologisk produktion,” siger Jakob B. Knudsen, direktør i Arla Danmark. ”Forbrugerne vægter dyrevelfærd højere og højere. Det viser både vores egne og eksterne undersøgelser. Det lytter vi naturligvis til, og glæder os over, at vi vil kunne tilbyde mælk med dyrevelfærdsmærket fra Dyrenes Beskyttelses til de forbrugere, der er villige til at betale ekstra for det.”

Ifølge Dyrenes beskyttelse er det et stort skridt i den rigtige retning i forhold til at øge udbuddet af dyrevelfærdsprodukter.

”Stadig flere forbrugere og detailvirksomheder efterspørger fødevarer produceret med høj dyrevelfærd, og som Danmarks største andelsmejeri sender Arla med lanceringen af Essens-serien et vigtigt signal til markedet. Dyrenes Beskyttelse er rigtig glade for lanceringen, og vi er overbeviste om, at danske forbrugere vil tage godt i mod den nye produktserie. Vi håber også, at lanceringen vil blive efterfulgt af flere innovative produkter fra Arla, som også opfylder Dyrenes Beskyttelses krav til god dyrevelfærd,” lyder det fra Britta Riis, direktør i Dyrenes Beskyttelse.

Læs mere om Arlagården på www.arlafoods.dk og om den nye dyrevelfærdsmærkning for mælk på www.dyrenesbeskyttelse.dk.

For yderligere information, kontakt venligst:

Kasper Ibsen Beck, Arla Danmark
Mail: kabec@arlafoods.com

Britta Riis, direktør Dyrenes Beskyttelse Tlf. 2029 6525

_______________________________________________________________________________

Arla Foods er et internationalt mejeriselskab ejet af 12.700 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Holland og Luxemburg. Arla Foods er en af de stærkeste aktører i den internationale mejeriverden, med et bredt sortiment af mejeriprodukter af højeste kvalitet. Velkendte mærker som Lurpak® og Castello® hører til Arla familien. Arla Foods er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.