Arla Mini i kamp mod søde læskedrikke

Danske skoleelever har for meget saft og sodavand med i tasken, og de søde læskedrikke fortrænger dermed børnenes skolemælk - ikke mindst hos de ældste klasser.

Det stigende forbrug af søde læskedrikke foruroliger både sundhedsplejersker og tandlæger på skolerne, viser interviews i nyhedsbrevet Mælk og Meninger, som Arla udsender i næste uge.

Sundhedsplejerske Lisbet Rosendal fra Varde ser ikke mindst de nye Arla Mini produkter, som en mulighed for at bremse udviklingen i forbruget af læskedrikke.

“Eleverne har helt klart for meget saftevand og sodavand med. De burde drikke mere vand og mælk. Vi anbefaler, at de får den daglige halve liter mælk i form af et glas om morgenen samt skolemælken. Vi vil meget gerne have flere til at drikke mælk, og det kan Mini'erne hjælpe med”, siger Lisbet Rosendal.

Arla Foods lancerede Arla Mini serien først i maj måned og to af de tre varianter vil efter sommerferien indgå i Mejeriernes skolemælksordning.

Undersøgelser viser, at specielt mange piger dropper skolemælken i perioden mellem 5-10. klasse, og at de unge generelt opfatter mælken som kedelig.