Arla Pro hjælper bæredygtighed ind i de danske storkøkkener med prisbelønnet workshop

Bæredygtighed fylder hos danskerne som aldrig før. Det gælder også i de danske storkøkkener, som hver dag bespiser tusindvis og ofte oplever udfordringer med madspild. Det vil fødevarekoncernen Arla ændre på med gratis bæredygtighedsworkshops til landets storkøkkener. Mere end 2.000 kantinemedarbejdere har allerede deltaget i Arla Pro Labs, og 300 køkkenmedarbejdere er blevet undervist i at arbejde mere bæredygtigt i egne køkkener. Nu er Arla Pros indsats netop blevet belønnet med Mærkevareleverandørernes pris for ”Årets Nyhed – AFH”.

Hver dag serverer danske storkøkkener landet over tusindvis af måltider til patienter på sygehuse, elever på efterskoler og ansatte i offentlige institutioner. Madspild er ofte et problem i storkøkkener, men i takt med at bæredygtighed er begyndt at fylde mere og mere i danskernes bevidsthed, er der opstået en stigende efterspørgsel i de danske storkøkkener for, hvordan de kan arbejde mere bæredygtigt.

Det fik Arla Pro til at igangsætte initiativet om gratis bæredygtighedsworkshops for køkkenpersonalet i landets storkøkkener. Mere end 2.000 kantinemedarbejdere har allerede deltaget i de såkaldte Arla Pro Labs, heraf er 300 køkkenmedarbejdere blevet undervist i 8 gode vaner til at arbejde mere bæredygtigt i køkkenerne og nedbringe madspildet. Nu har Mærkevareleverandørerne netop belønnet Arla Pro med prisen ”Årets Nyhed Away From Home” for initiativet, hvilket skaber glæde hos fødevarekoncernen.

”Det er med stor glæde, at vi modtager prisen for ”Årets Nyhed Away From Home” for vores bæredygtighedsworkshops. Det er fantastisk at opleve, at deltagerne fra landets storkøkkener er glade for tilbuddet og tager hjem fra kurset med nye idéer til, hvordan de kan skære ned på madspild og reducere deres klimaaftryk. For tænk på hvor stor en forskel det samlet kan gøre, hvis alle danske storkøkkener bliver bæredygtige på sigt,” siger Jakob B. Knudsen, der er landedirektør i Arla Danmark og fortsætter:

”Arla Pro Labs er en vigtig del af Arlas samlede indsats for mere bæredygtighed i fødevareindustrien, og initiativet spiller ind i vores netop lancerede ambitiøse klimaambitioner om en grønnere fremtid med netto-nuludledning i 2050.”

Køkkenchef i Aarhus er begejstret for Arla Pro Labs
Workshoptilbuddet udbydes af Arla Pro, som er foodservice afdelingen af Arla Foods i Danmark, der leverer mejeriprodukter til private og offentlige storkøkkener over hele landet. Blandt de køkkenmedarbejdere, som indtil nu har deltaget i bæredygtighedsworkshoppen, er Morten Dam Iversen, køkkenchef i kantinen Jægergården i Aarhus.

”Arla tager virkelig et ansvar for, at vi kan begynde at tænke anderledes ude i storkøkkenerne. De her workshops har absolut været med til at gøre Jægergården grønnere, og det ved jeg også gør sig gældende for de andre kantiner, som deltog,” siger Morten Dam Iversen.

Morten Dam Iversen har tidligere deltaget i workshops arrangeret af Arla med fokus på smagsoplevelsen og bekæmpelse af madspild. Alligevel gav Arlas Pro Labs workshop om bæredygtighed anledning til nye aha-oplevelser, da han deltog sidste år. På workshoppen undervises deltagerne i 8 gode vaner i det bæredygtige køkken, som er værktøj til at arbejde mere bæredygtigt med råvarerne.

”Man gør sig en masse tanker, når man kommer hjem fra Arla Pro Labs. Den største øjenåbner var, at det er muligt at lave mad uden at smide noget ud. Alt ender et sted, så det, vi smider ud, skal helst kunne genbruges. Før jeg deltog i Arla Pro Lab om bæredygtighed, var vores køkken præget af et stort fokus på smagen. I dag er den gode smag stadig i centrum, men nu er vi også blevet dygtige til at se mulighederne i at udnytte vores råvarer bedst muligt,” siger Morten Dam Iversen.

Arla Pro Labs udbyder fortsat gratis workshops til køkkener i private og offentlige kantiner, efterskoler og højskoler med over 100 daglige bespisninger. Læs mere på www.arlapro.dk/labs.

Fakta om Arla Pro Labs

• 2.000 kantinemedarbejdere landet over har gennem årene deltaget i gratis workshops hos Arla Foods
  • Arla Pro Labs uddannede i 2018 flere end 300 køkkenprofessionelle i 8 bæredygtige køkkenvaner.
  • Bæredygtigheds Lab er et workshoptilbud forankret i Arla Pro, der sætter fokus på storkøkkeners arbejde med smagsoplevelser, madspild og bæredygtighed.
  • Deltagerne undervises gennem værktøjet ”8 gode vaner i det bæredygtige køkken”, som klæder dem på til at arbejde med bæredygtige redskaber og komme godt i gang i egne køkkener.
  • De 8 gode vaner i det bæredygtige køkken er blandt andet at have øje for økologi, sæson, mindre madspild og mere klimavenlig mad samt at fokusere på alle køkkenprocesser fra morgen til aften – lige fra varebestilling til energibesparelse via emballage og affaldshåndtering.

_______________________________________________________________________________

Arla Foods er et internationalt mejeriselskab ejet af 10.300 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Holland og Luxemburg. Arla Foods er en af de stærkeste aktører i den internationale mejeriverden, med et bredt sortiment af mejeriprodukter af højeste kvalitet. Velkendte mærker som Arla®, Lurpak® og Castello® hører til Arla familien. Arla Foods er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.