Arla sælger mest Nøglehulsmærket mælk

51 procent af den drikkemælk, som Arla i dag sælger til danske forbrugere, er mærket med det grønne Nøglehulsmærke.

Aldrig har det været nemmere for danske forbrugere at finde de sundeste mælketyper, yoghurter eller oste i butikkernes mejerikølere. Alene inden for mælk er 19 Arla-produkter mærket med det officielle nordiske ernæringsmærke, Nøglehullet. Det svarer til, at 51 procent af Arlas drikkemælk i dag sælges i Nøglehulsmærkede kartoner.

Totalt set har Arla lige nu 44 Nøglehulsmærkede mejeriprodukter, og inden udgangen af 2010 vil yderligere 11 produkter bære det grønne mærke.

”Med den store Nøglehulsandel inden for mælk giver vi forbrugerne mange muligheder for at vælge det sunde alternativ. Trenden i samfundet er, at mange gerne vil leve sundere, og den udvikling støtter vi bl.a. ved at sætte Nøglehullet på så mange produkter som muligt”, siger Lars Brødsgaard, kategoridirektør i Arla Foods.

Et pejlemærke i produktudviklingen
Den høje Nøglehulsandel i mælkekategorien er båret af, at de to mest solgte mælketyper – minimælk og skummetmælk– er ”fødte” Nøglehulsprodukter som følge af deres naturlighed og lave fedtindhold. Inden for yoghurter, oste og madlavningsprodukter, hvor fx sukker, salt og/eller fedt er med til at give en særlig smag eller konsistens, er andelen af Nøglehulsmærkede produkter væsentligt lavere.

”På en række områder kræver det produktudvikling at opnå Nøglehullet. Det gælder fx frugtyoghurt, hvor det er svært at reducere sukkerindholdet uden at miste for meget smag. Men vi jagter hele tiden muligheden for at forbedre eksisterende og nye produkter - Nøglehulskriterierne er et pejlemærke i vores produktudvikling”, siger Lars Brødsgaard.

Kærgården Steg & Bag er det seneste Arla-produkt, som har fået Nøglehullet. Produktet blev i oktober lanceret i en ny, saltreduceret udgave og er nu et af de få flydende fedtstoffer på markedet, der lever op til Nøglehulskriterierne.

Otte ud af ti kender Nøglehullet
Nøglehullet er i dag kendt af 83 procent af de danskere, der står for familiens daglige indkøb. Det viser en undersøgelse blandt 1.300 forbrugere, som Fødevarestyrelsen offentliggjorde tidligere i år.

Ifølge undersøgelsen har Nøglehulskampagnen på kort tid formået at rykke forbrugernes indkøbsvaner i den rigtige retning. I 2009 var det således kun 10 procent af dem, der købte ind for familien, der ”ofte købte madvarer med Nøglehulsmærket”. I foråret 2010 var det tal mere end fordoblet, så næsten hver fjerde nu rækker ud efter varer med Nøglehullet, når de handler.

Flere oplysninger, kontakt:
Kategoridirektør Lars Brødsgaard, Arla Foods, tlf. 76 43 45 30.

Fakta om Nøglehullet:

• Nøglehullet er det officielle, nordiske ernæringsmærke.
  • Mærket gør det nemt at vælge fødevarer, der lever op til kravene om maksimalt indhold af fedt, salt og sukker samt et minimumsindhold af fiber.
  • Nøglehulsordningen er frivillig, og det er den danske fødevarestyrelse og de tilsvarende institutioner i Sverige og Norge, som fastlægger kriterierne for mærket.

Læs mere på Fødevarestyrelsens officielle hjemmeside for Nøglehulsmærket: www.noeglehullet.dk