​Arla sælger Rynkeby til Eckes-Granini Group

​Arla sælger Rynkeby til Eckes-Granini Group

Arla Foods amba ("Arla") har indgået aftale om at sælge datterselskabet Rynkeby Foods A/S ("Rynkeby") til tyske Eckes-Granini Group GmbH ("Eckes-Granini" ), som er Europas førende producent af mærkevare-drikke baseret på frugt.

Handlen er gennemført og træder i kraft med øjeblikkelig virkning.

Rynkeby er Nordens største juice- og saftproducent med et årligt salg på mere end 130 millioner liter til forbrugere i primært Danmark, Sverige og Finland under varemærkerne Rynkeby® og God Morgon®. Virksomheden blev grundlagt i 1934 og har været 100 procent ejet af Arla siden 1998.

Povl Krogsgaard, vice-adm. direktør i Arla, er overbevist om, at Eckes-Granini er det rette strategiske match for Rynkeby i fremtiden:

"I Arla har vi gennem de seneste to årtier frasolgt datterselskaber, som ikke har nogen direkte tilknytning til produktionen af mejeriprodukter, da vi ønsker at fokusere på vores kerneforretning. Rynkeby er det sidste tilbageværende datterselskab i Arla-koncernen, som ikke relaterer sig til mælk, og vi mener, at Rynkeby rent forretningsmæssigt passer bedre til Eckes-Granini, fordi de fremadrettet kan bringe virksomheden op på næste trin."

Thomas Hinderer, bestyrelsesformand og CEO for Eckes-Granini Group, fortæller:

"Opkøbet af Rynkeby er endnu en vigtig milepæl i Eckes-Graninis internationale vækststrategi. Vi er stolte over at kunne byde Rynkeby og de engagerede medarbejdere velkommen og er glade for at kunne tilføre Eckes-Granini to nye stærke brands. De to brands, Rynkeby® og God Morgon®, passer perfekt ind i vores produktsortiment. Vi ligger nu placeret som nummer et i otte europæiske lande i vores fortsatte bestræbelser på at blive den førende leverandør af frugtdrikke."

Som en del af aftalen er parterne blevet enige om en struktur, der viderefører den nuværende distributionsordning.

Yderligere vilkår og betingelser for handlen oplyses ikke.

Om Rynkeby:
Rynkeby Foods A/S har hovedsæde i Danmark og sælger årligt mere end 130 millioner liter juice og saft til forbrugere i primært Danmark, Sverige og Finland. Omsætningen i 2015 var på ca. 1 mia. DKK (130 mio. euro). Virksomheden har 200 ansatte med hovedsæde i Ringe, hvor størstedelen af produktionen også foregår.

Om Eckes-Granini:
Eckes-Granini Group GmbH med hovedsæde i Nieder-Olm, tæt på Mainz (Tyskland), er førende inden for mærkevaredrikke baseret på frugt i Europa med 15 nationale organisationer, omkring 1.500 ansatte og eksport til 70 lande. Med sine internationalt kendte kvalitetsbrands Granini og Pago og de lokale favoritter hohes C, Joker, Marli, Brämhults, Elmenhorster, Sió og YO er virksomheden repræsenteret i detailfødevarehandlen og out-of-home-markedet.

Om Arla Foods:
Arla Foods er en international mejerivirksomhed, der ejes af 12.700 mælkeproducenter i Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Luxembourg og Holland. Arla Foods er en af de stærkeste aktører på det internationale mejerimarked med et stort udvalg af mejeriprodukter af højeste kvalitet. Kendte mærker som Lurpak® og Castello® tilhører Arla-familien. Arla Foods er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.

_______________________________________________________________________________

Arla Foods er et internationalt mejeriselskab ejet af 12.700 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Holland og Luxemburg. Arla Foods er en af de stærkeste aktører i den internationale mejeriverden, med et bredt sortiment af mejeriprodukter af højeste kvalitet. Velkendte mærker som Lurpak® og Castello® hører til Arla familien. Arla Foods er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.