Arla skal være mere aktiv i Europa

Der vil i fremtiden komme mere konkurrence fra store udenlandske mejerier på Arla Foods’ hjemmebane i Skandinavien – bl.a. på grund af flere privatmærker. Derfor må Arla Foods i højere grad ud og konkurrere i Europa og verden.

Arla Foods’ adm. direktør Jens Bigum gjorde i sin beretning på repræsentant- skabsmødet i Stockholm opmærksom på, at konkurrencen på Arlas hjemme- markeder Danmark og Sverige vil blive endnu hårdere inden for de nærmeste år. Andre store mejeriselskaber vil forsøge at få en større del af det skandinaviske marked, og derfor må Arla gøre sig klar til at vinde markeds- andele ude i Europa og den øvrige verden.

”Det vil være en helt naturlig udvikling, at de øvrige internationale mejerier vil blive mere aktive på det skandinaviske marked i takt med, at detailhandels- kæderne bliver stadig mere internationale. Det nødvendiggør blot, at Arla Foods tilsvarende må blive mere aktiv ude i Europa og verden”, sagde Bigum og understregede, at det bliver en kolossal udfordring, og at det vil kræve vækst at fastholde positionen som Europas førende mejeriselskab på et marked i rivende udvikling.

Pres i Sverige
Han fremhævede situationen på det svenske marked som et eksempel på den øgede konkurrence. Den tyske discountkæde Lidl har indtil videre etableret 22 butikker i Sverige, hvor den sælger mælk, fløde, tykmælk og yoghurt fra Tyskland og Holland. Og Lidl planlægger ifølge dagspressen at åbne 44 butikker i Danmark.
”Det lægger pres på hele markedet, og i betragtning af Lidls vækstambitioner må vi regne med, at det kun er begyndelsen, vi har set indtil nu”, sagde Bigum.
Han forudså også, at udviklingen fører til flere privatmærker i Danmark og Sverige.
”Dette er en sikker vej til at trække centraleuropæiske mejeriselskaber og f.eks. finske Valio længere ind på vores kerneområder”.

Værdi ud af markedet
Det første svenske mejeriselskab har allerede indvilget i at levere creme fraiche i privatmærke.
”Dette er et væsentligt skridt, der helt sikkert vil virke til at trække værdi ud af det svenske marked for alle svenske mejeriselskaber. Vi må derfor påregne, at Arla på det svenske marked står ved begyndelsen på en kamp om markedsandele, som bliver lang, besværlig og ikke mindst dyr i form af pres på indtjeningen fra det svenske marked”, sagde Jens Bigum på mødet.