Arla-smør kåret på Nordenglands største dyrskue

20.000 englændere smagte på mælk ved Arlas stand.

Saltet smør fra Arla Foods’ mejeri i Settle blev kåret som det bedste Yorkshire-produkt ud af en lang række mejeriprodukter, der var udstillet på Nordenglands største dyrskue The Yorkshire Show.

Arla Foods fik dermed Wensleydale Dairy Products-pokalen, som var konkurrencens næstmest prestigefyldte pris. Førsteprisen gik til Cropwell Bishop Creamery i Nottingham.

Settle Mejeri fik desuden førstepladser i to under­kategorier, mens HT Webb, som Arla Foods købte i november sidste år, fik tre førstepladser. HT Webb beskæftiger sig primært med osteimport, men har altså også en egenproduktion af lokale specialoste.

20.000 smagsprøver
Dyrskuet, der foregik i sidste uge på en 40 hektar stor plads ved Harrogate nord for Leeds, blev besøgt af ca. 127.000 mennesker. Arla Foods deltog både som sponsor og med en stand, hvorfra der i løbet af dyrskuets tre dage blev uddelt omkring 20.000 smagsprøver af den langtidsholdbare friske mælk Cravendale. Tallet skal ses i forhold til, at publikum havde mere end 500 stande at vælge imellem.

The Yorkshire Show strækker sig over tre dage, og dyrene er derfor staldet op i et kæmpestort staldkompleks på dyrskuepladsen. Over hver ko hænger et skilt som fortæller, hvem der ejer dyret, hvor gården ligger, og hvilket selskab mælken leveres mælk til. I denne stald var der adskillige køer, som producerer mælk til Arla Foods, og mejeriselskbet havde derfor hængt skilte med Arla-logoer og sloganet "The natural first choise dairy company" op i loftet.

På standen var det også muligt at få en snak med Ian Cameron, som er chef for landmandssekretariatet i Arla Foods plc, og det benyttede mange af mælkeproducenterne sig af.

”Standen giver os et sted at mødes på neutral grund. De spørger bl.a. om mælkeprisen, som er meget lav i England, og om mælketransport og -kvalitet. Og så er mange landmænd ivrige efter at blive knyttet tættere til selskabet”, fortæller Ian Cameron.

Dyrskuet, der har været afholdt hvert år siden 1838, er i øvrigt en noget blandet landhandel. Ud over dyr, landbrugsudstyr og fødevarer kan de besøgende se på alt fra tøj over spabade til senge og biler.

Bjarke Munk Kamstrup

Pressekontakt Pressechef +45 2452 6956