Bigum: Ingen tegn på snarlig bedring i konjunkturerne

”Vi vil anstrenge os til det yderste for at nå estimatet, men vi kan ikke love, at vi når det”, sagde adm. direktør Jens Bigum i sin beretning på Arla Foods’ repræsentantskabsmøde tirsdag i Århus.

To tredjedele henne i regnskabsåret er der således ikke udsigt til nogen bedring set i forhold til situationen omkring halvåret.

Jens Bigum konstaterede på mødet, at mejeribranchen befinder sig i en vanskeligere situation end for et år siden.

”Vi må betragte det som en forsmag på den udvikling, vi vil få at se i de kommende år – en udvikling som især vil blive drevet af ændringerne i EU’s mejeripolitik og af WTO”, sagde Jens Bigum.

Ramt af valuta-fald

Arla Foods er især ramt af faldet i en række af virksomhedens hovedvalutaer. Kursfaldet i dollar påvirker især Arla Foods’ eksport af mælkepulver. Situationen forværres af, at EU nedsætter eksportstøtten til sødmælkspulver samtidig med, at dollaren falder drastisk, hvilket indebærer en dobbelt negativ effekt på denne eksport.

Også ostepriserne i Europa falder fortsat. Selvom efterspørgslen er moderat stigende, er markedssituationen aktuelt præget af et ekstraordinært stort udbud af ost. Således er osteproduktionen i Tyskland og Holland 8-9 pct. højere i de første fire måneder af 2003 i forhold til den tilsvarende periode sidste år. Det er et resultat af de dårlige afsætningsvilkår for europæisk mælkepulver, hvorfor virksomhederne i stedet anvender mælken til osteproduktion.

Et af de få positive elementer ved de lave konjunkturer er, at Arla Foods kan få glæde af det generelle rentefald til finansieringen af byggeriet af mejerierne i Stourton og Vimmerby.