Bigum: Vi er velforberedte til EU-reform

Jens Bigum

Stærkere international konkurrence på forædlede varer. Øget pres på strukturudviklingen i mejeribranchen. Og større krav til lønsom anvendelse af fedt. Det bliver nogle af de vigtigste konsekvenser af EU’s landbrugsreform for Arla Foods, vurderer adm. direktør Jens Bigum.

Han ser fortrøstningsfuldt på Arla Foods’ muligheder for at agere inden for rammerne af den mælkereform, som EU’s landbrugsministre besluttede i sidste uge.

”Det er ikke en begivenhed, der begunstiger Arla Foods og andelshaverne. Men den kommer langtfra som en tyv om natten. Reformen er ikke så forskellig fra, hvad der fra EU’s side har været lagt op til længe, og Arla Foods har i en årrække forholdt sig til, at interventionspriserne ville blive sænket”, siger Jens Bigum.

Samlet falder priserne på smør og skummetmælkspulver med omkring 20 procent fra år 2004. Den tidligere vedtagne Agenda 2000 opererede med et fald på 15 procent med start i år 2005.

Mælk vil falde i pris
Jens Bigum hæfter sig ved, at de lavere interventionspriser vil få prisen på mælk til at falde, hvilket især vil slå igennem på bulkorienterede varer, mens råvarepriserne betyder mindre, jo højere produktionen er forædlet og mindst for deciderede mærkevarer. Arla Foods har noget af det hele, men bestræber sig på løbende at forøge forædlingsgraden.

Udviklingen kan - sammen med en presset økonomi - få flere mejeriselskaber til at satse på værdiforædling og øge tendensen hen imod færre og større virksomheder.

”Men vores strategiplan betyder, at vi vel ikke er det mejeriselskab, der er dårligst klædt på i forhold til den virkelighed, som vi nu befinder os i”, siger Arla Foods’ adm. direktør.

Også reformens øgede krav til lønsom anvendelse af fedt har Arla Foods forberedt sig på, eksempelvis gennem beslutningen om at opføre en fabrik til fremstilling af sødmælkspulver i Vimmerby i Sverige.

Som helhed er reformen ikke positiv for Arla Foods og andelshaverne, understreger Jens Bigum. Men skal han nævne et enkelt positivt forhold kunne det være, at lavere EU-priser på mælk vil gøre Arla Foods mere konkurrencedygtig på en række tredjelandsmarkeder, som vokser, og som virksomheden har satset på i årevis.

Læs mere om landbrugsreformen på EU's hjemmeside.