Boykot i Mellemøsten klinger langsomt af

Enkelte butikker og supermarkeder i Mellemøsten er begyndt at sætte Arlas ost og smør tilbage på hylderne, efter at de har boykottet produkterne i over to måneder.

”Endnu er det relativt få kunder, som har valgt at hæve boykotten. Men vi har positive tilkendegivelser fra endnu flere, og vi håber, at en af de store supermarkedskæder beslutter sig for at sælge vores varer igen. Sådan en beslutning kan få ringene til at brede sig i vandet,” siger divisionsdirektør Finn Hansen fra Arla Foods.

Det er primært butikker og kæder i Qatar, Bahrain, Libanon og Forenede Arabiske Emirater, som begynder at byde Arlas produkter velkommen igen. I Saudi Arabien er det kun lykkedes at få foden indenfor i mindre butikker. Stemningen er forsigtigt optimistisk blandt Arlas medarbejdere i Mellemøsten, men Finn Hansen advarer mod at glæde sig for tidligt.

”Selv om boykotten ser ud til at aftage, når det gælder detailhandlen, er det store spørgsmål nu, om forbrugerne putter vores produkter ned i indkøbskurven,” siger han.

Ifølge Arlas kunder i Mellemøsten synes den tiltagende velvilje at skyldes Arlas reklamekampagne i arabiske medier.