Campina Melkunie nu nummer tre i Europa

Det hollandsk-tyske mejeriselskab Campina Melkunie, der i sidste uge blev dannet ved fusionen mellem hollandske Campina Melkunie og tyske Milchwerke Köln Wuppertal, er nu det tredjestørste mejeriselskab i Europa målt på mælkeindvejning.

Campina Melkunies årlige indvejning er steget fra 5,2 mia. kg til nu 6 mia. kg mælk, og dermed overhaler selskabet den hidtidige nummer tre i Europa - hollandske Friesland Coberco. Stigningen i Campina Melkunies indvejning er ikke en følge af fusionen med Milchwerke Köln Wuppertal, idet de tyske andelshavere i forvejen udelukkende leverede til det fælles selskab Tuffi Campina Emzett. Stigningen skyldes derimod, at mælkemængden fra det Berlin-baserede Emzett, der er den tredje part i Tuffi Campina Emzett, nu regnes med i Campina Melkunies samlede indvejning.

Arla Foods topper fortsat den europæiske mælkeliga med en årlig mælkeindvejning på 7,1 mia. kg, mens franske Lactalis med 6,5 mia. kg er nummer to. Hollandske Friesland Coberco, der årligt indvejer 5,3 mia. kg, må nu se sig forvist til fjerdepladsen efter Campina Melkunie, mens tyske Nordmilch indtager femtepladsen med 4,7 mia. kg.