Dansk-svensk topmøde ved fodbold-EM

Selvom der mellem Danmark og Sverige på mejerisiden for længst er sluttet fred, er det stadigvæk tilladt at udkæmpe nationale opgør på grønsværen.

Med Arla på tøjet tørner det danske fodboldlandshold således sammen med de blå-gule fra broderlandet i den indledende pulje ved Europamesterskaberne til sommer i Portugal. Kampen, der allerede er blevet døbt ”Kampen om Skandinavien”, er den tredje og sidste i den indledende pulje og kan vise sig at blive afgørende for de to holds videre færd i turneringen.

Begge hold kommer til Portugal med en god portion selvtillid i kufferten. Danmark og Sverige tabte således kun en enkelt kamp i kvalifikationsturneringen.

Danmarks to andre modstandere i den indledende pulje bliver Italien og Bulgarien. Landsholdet indleder EM mod Italien mandag 14. juni. Derefter følger Bulgarien fredag 18. juni og Sverige tirsdag 22. juni.
Sidste gang Danmark og Sverige mødte hinanden var i april 2000 i Parken kun en uge efter fusionen mellem Arla og MD Foods. Det danske landshold og Thomas Helveg viste sig fra sin gæstfrie side i kampen, som svenskerne vandt 1-0. Foto: Per Kjærbye