Datterselskaber leverer samlet et godt resultat

Pressemeddelelse   •   Dec 10, 2002 14:10 CET

Samlet set har datterselskaberne, der indgår i Arla Foods-koncernen, leveret et godt resultat. Det fremgik af adm. direktør Jens Bigums beretning på Arla Foods’ repræsentantskabsmøde i Århus.

Inden for juice og saft har Rynkeby Foods og JO Bolaget udviklet sig positivt. Tilsammen er de to selskaber Nordens største juiceproducent med en markedsandel på godt 60 pct. i Sverige og Danmark. I februar 2002 indledte de to virksomheder et tæt samarbejde om en række indkøbs- og udviklingsaktiviteter samt fælles mærker og produktion.

De danske Mejeriers Fællesindkøb havde i regnskabsåret en fremgang i omsætningen på 12 pct. fra 588,5 mio. DKK i 2000/01 til 656,1 mio. DKK i 2001/02, hvilket er bedre end forventet.

Danapak kom ud med et primært driftsresultat på -22 mio. DKK. Den samlede omsætning på 771 mio. DKK i regnskabsåret er stærkt påvirket af de mange ændringer i koncernen og er derfor ikke direkte sammenligneligt med året før.

Danapak har i løbet af året valgt at lade sin fleksibel emballage-division indgå i et joint venture med det østrigske selskab Teich AG. Som et led i tilpasningen af virksomheden overtog Danapak aktiemajoriteten i kartonnagevirksomheden Westergaard & Phillipson A/S og er dermed nu den førende kartonnagevirksomhed i Danmark.

Danapak vil fortsætte sin vækststrategi og forsvare og udbygge sin position som markedsleder inden for kartonnage i Danmark.

Som følge af de kraftige forandringer i virksomheden budgetteres med et lille overskud i indeværende regnskabsår.

Semper AB havde i året en salgsfremgang på syv procent til en omsætning på 1.055 mio. SEK. Semper har i det forløbne år styrket sin position som markedsleder inden for børnemad i Sverige og samtidig oplevet en fremgang i eksporten til først og fremmest Rusland.

Frödinge Mejeri og Medipharm har gennemgående haft et godt regnskabsår med resultater lidt over det budgetterede.