Direktørskifte i Arla Foods

Jens BigumJens Bigum stopper som adm. direktør i Arla Foods til årsskiftet. Bestyrelsen har udpeget viceadm. ­direktør Åke Modig, 57 år, som ny adm. direktør fra 1. januar 2004.

Adm. direktør Jens Bigum, 64 år, meddelte på repræsentantskabsmødet i Århus tirsdag, at han fratræder sin stilling pr. 31. december 2003 for at gå på pension.

Åke Modig ”Planen for dette skifte har været klar et års tid, og bestyrelsen er overbevist om, at Åke Modig er den rette til at stå i spidsen for Europas største mejeriselskab i en tid, hvor Arla Foods er i stærk vækst”, siger formand for Arla Foods gdr. Knud Erik Jensen.

Bestyrelsen har bedt Jens Bigum om fortsat at stå til rådighed for selskabet i relation til udvalgte områder, blandt andet vil han fortsætte som næstformand i det kommende Arla Foods UK plc, såfremt dette selskab godkendes af myndighederne.

31 år i Arla

Åke Modig er opvokset i Stockholm og uddannet civiløkonom fra Handelshögskolan.

Efter endt eksamen var han ansat nogle år på Lantbrukets Utredningsinstitut, før han i 1972 blev ansat i Arla ek. för. som markedsanalytiker og senere økonomidirektør. Fra 1984 blev han viceadm. direktør, og i 1990 blev han udnævnt til adm. direktør. I forbindelse med fusionen mellem MD Foods og Arla i april 2000 blev Åke Modig viceadm. direktør i det nye Arla Foods.

33 år i selskabet

Jens Bigum kan ved årsskiftet takke af efter 33 år i det, der begyndte som Mejeriselskabet Danmark i 1970, og som i dag under navnet Arla Foods er Europas største mejeriselskab.

Han begyndte som organisationschef og blev allerede i 1972 økonomidirektør. Jens Bigum har siden 1972 været medlem af koncernledelsen i Mejeriselskabet Danmark, det senere MD Foods. I 1989 blev han udnævnt til viceadm. direktør, og han har siden 1991 været adm. direktør i MD Foods og fra 2000 i Arla Foods.