Disenå Mejeri lukker

Arla Foods’ mejeri i Norge, Disenå Mejeri, lukker med udgangen af i år.

Det har ledelsen i Division Europa besluttet, efter at det trods intense undersøgelser igennem foråret og sommeren ikke har været muligt at finde en økonomisk tilfredsstillende model for videreførelse af mejeriet.

Dels har det ikke været muligt at erstatte en licensproduktion på mejeriet, der falder bort med udgangen af i år, og dels har de strategiske forudsætninger for mejeriet ændret sig efter fusionen sidste år mellem Arla og MD Foods. Disenå Mejeri, der i 1998 blev købt af det tidligere Arla, fremstiller brie, camembert og flødeost.

De 18 medarbejdere på mejeriet er blevet underrettet om lukningen, og arbejdet med at hjælpe dem videre til nye jobs er begyndt via aktiv hjælp til jobsøgning, tilbud om kurser og en direkte involvering fra mejeriledelsen over for omegnens øvrige arbejdspladser.