Douglas ballon i kidnapningsdrama

Den 60 meter høje varmluftballon, som rejser rundt i England og reklamerer for Lurpak, blev for nylig midtpunkt i et kidnapningsdrama med lykkelig udgang.

Ballonen, der forestiller en pakke Lurpak smør med den populære reklamefigur Douglas siddende ovenpå, blev stjålet fra en parkeringsplads i London, mens pilot og mandskab holdt frokostpause. Ballonen var rullet sammen på en trailer, og et vidne så en Peugot 205 trække afsted med traileren. En uheldig kombination idet Douglas-ballonen vejer halvandet ton.

Ballonen, der er cirka 100.000 pund værd (1,2 mio d.kr.), blev omgående efterlyst, og en dusør på 1000 pund og et års forbrug af Lurpak blev udsat til den, der kunne bringe politiet på sporet af den forsvundne ballon. Efter et tip fra en stilladsarbejder, der hørte efterlysningen på en af de landsdækkende radiostationer, blev Douglas ballonen fundet i god behold i nærheden af gerningsstedet.

”Sagen om den forsvundne Douglas ballon fik stor pressedækning i flere landsdækkende radiostationer, regionale aviser og i TV-indslag dagen efter. Havde jeg vidst, at det ville give så meget omtale, kunne jeg have fundet på at stjæle ballonen selv”, siger Peter Edwards, PR-medarbejder ved Arla Foods’ engelske datterselskab.