Eksportstøtten til ost op med 15 pct.

På sidste uges forvaltningskomitemøde besluttede EU-Kommissionen at hæve eksportrestitutionerne til ost til alle markeder bortset fra USA med 15 pct.

”Grundlæggende får vi ikke noget ud af det, for restitutionsforhøjelsen er allerede spist op af prisfald, men forhåbentlig kan den være med til at bremse for yderligere prisfald”, siger direktør for Division Oversø Finn S. Hansen.

Støtten til mejeriprodukter, der eksporteres ud af EU, fastsættes af EU-Kommissionen i forhold til udviklingen på verdensmarkedet. I øjeblikket er verdensmarkedet præget af hård konkurrence og lave priser, så forhøjelsen af osterestitutionerne var ventet. Samtidig havde mange også forventet en forhøjelse af restitutionerne til smør, hvor konkurrencen er endnu hårdere, men den kom ikke.