Euroen er allerede hverdag i Arla Foods

På det finansielle område vil indførelsen af en fælles valuta fra 1. januar 2002 i 11 europæiske lande ikke få nogen betydning for Arla Foods.

”Siden første fase af Euro-projektet, der var det indre marked i 1989, har Arla Foods foretaget en række tilpasninger til denne udvikling, hvor strukturudvikling og konsolidering i branchen er eksempler på tilpasninger. Så det faktum, at euroen fra 1. januar er blevet en fysisk mønt i Europa, betyder i sig selv ikke noget for selskabet”, siger Mogens Møller, finansdirektør i Arla Foods.

Cirka 50 pct. af Arla Foods’ eksportomsætning er i euro. Godt 33 pct. er i dollars, mens resten, altså 17 pct., er i engelske pund. Halvdelen af Arla Foods’ eksportomsætning handles således stadigvæk i valutaer med flydende kurser.