Farvel til Jens Bigum

Kolleger og forretningsforbindelser sagde fredag eftermiddag farvel til Arla Foods’ afgående adm. direktør Jens Bigum ved en reception på Radisson SAS Scandinavia Hotel i Århus.

Der var ingen tvivl om, at det var en mand af en særlig kaliber, der blev holdt afsked med i Århus.

”Det bliver lidt mærkeligt at have et Arla uden Bigum. De to ting hænger sammen – specielt i Danmark”, sagde efterfølgeren Åke Modig i sin varme og muntre tale til sin chef gennem tre år.

”Du har altid troet på det, du gør. Du er ikke bange for at tage vigtige og hårde beslutninger. Du tænker stort, arbejder hårdt og sørger for, at vi får tingene gjort med det samme. Jeg har stor respekt for dig som chef. Du er hård, men giver gerne ros – og også ris, når det er nødvendigt”, sagde Åke Modig.

Også bestyrelsesformand Knud Erik Jensen havde pæne ord til Bigum:
”Med din saglige og rolige facon har du skabt tillid i bestyrelsen. Du har skabt et godt mejeriselskab, hvis resultat ikke er til at komme udenom. Det er med stort vemod, at jeg i dag tager afsked med dig, Jens Bigum. Hermed slutter en epoke. Du har været med til at påvirke et helt erhverv. Tak på bestyrelsens vegne”.

Peter Møller Sjøgren, næstformand i Samarbejdsrådet, talte på medarbejdernes vegne:
”Du er ikke den sprudlende ledertype, men du er velforberedt, tænker langsigtet og holder ord. Tak for et fortrinligt samarbejde”.

Også Århus’ borgmester, Louise Gade, talte ved receptionen og sagde blandt andet, at hun glædede sig til, at Bigum til februar træder ind i bestyrelsen for Aarhus Universitet, hvilket hun har store forventninger til. Og formanden for Danske Slagterier, Bent Claudi, kaldte i sin tale Bigum for visionær og takkede ham for sin store indsats for de danske landmænd.
Jens Bigum sammen med sin kone Anette Bigum. Foto: Søren Holm, Chili

Jens Bigum betegnede sig selv som en glad og meget privilegeret mand, fordi han har fået lov til at arbejde i en ”fantastisk virksomhed” som Arla Foods. Han takkede bl.a. Knud Erik Jensen for hans loyalitet og Åke Modig for hans store indsats i forbindelse med fusionen mellem MD Foods og Arla.
”Åke, du skal have mere end halvdelen af æren for fusionen. Du havde den mest besværlige opgave, og jeg er overbevist om, at du bliver en god adm. direktør. Det er et fantastisk job, som vil tage alt, hvad du har i dig”.

Bigum takkede også sine tre nære medarbejdere – sekretær Kirsten Schou, direktionssekretær Henrik Jørgensen og direktionschauffør Mogens Hansen.

Og så takkede han sin kone Anette, som altid har givet ham fuld støtte.
”Hvis hun ikke havde det, var det aldrig gået. Så var vi enten blevet skilt, eller også ville Arla i dag kun have en omsætning på 15-20 mio. kroner”.