Feta-stævning til EU-Kommissionen

Mandag den 23. december sendte den danske regering som bebudet en stævning til EU-Kommissionen.

Stævningen var første trin i den nye feta-sag, hvor den danske stat sammen med den tyske stat og mejeriorganisationerne i Danmark, Tyskland og Frankrig indbringer EU-Kommissionen for EF-Domstolen, fordi EU-Kommissionen har registreret feta som en beskyttet oprindelsesbetegnelse forbeholdt græske producenter. Dermed afskæres Danmark og andre lande fra at markedsføre ostetypen feta under dette navn i EU.

»Den danske regering mener ikke, at »feta« er en oprindelsesbetegnelse, men derimod en artsbetegnelse, som ikke kan beskyttes. Derfor er det i strid med rådsforordningens formål og indhold, når Kommissionen registrerer feta som en oprindelsesbetegnelse«, siger fødevareminister Mariann Fisher Boel på baggrund af stævningen.

Stævningerne af EU-Kommissionen bliver nu offentliggjort, og derefter har de øvrige EU-lande mulighed for i de efterfølgende seks uger at komme med indlæg i sagen. En dom forventes først i løbet af to-tre år.
Uanset om Domstolen til sin tid lader afgørelsen falde ud til grækernes fordel vil betegnelsen fortsat kunne anvendes for dansk feta frem til oktober 2007.