Fire arbejdspladser går sammen om at integrere flygtninge

Fire mejerier i Arla Foods er gået sammen med tre vestjyske kommuner om at få arbejdsløse med anden etnisk baggrund end dansk i arbejde.

Integration. Ordet er blevet nævnt så ofte i folketinget og medierne, at man næsten ikke kan huske, hvad det betyder. Kjeld Bisgaard-Frantzen, pakkerichef på Nr. Vium Mejeri, er ikke i tvivl om, hvad ordet skal bruges til. Integration er nemlig lig med arbejdskraft, og arbejdskraft har Arla Foods brug for.

Nr. Vium Mejeri har adskillige medarbejdere med anden etnisk baggrund, og Kjeld Bisgaard-Frantzen oplevede et par gange, at sproget og kulturforskellene var et problem.
”Derfor skrev jeg til Videbæk Kommune og foreslog, at vi fik folk i arbejde samtidig med, at de følger sprogundervisning”, siger han.

Kommunen var med på ideen, og så var projektet lagt i støbeskeen. Med i projektet er de fire Arla-arbejdspladser Nr. Vium Mejeri, Danmark Protein, Troldhede Mejeri og Arinco. Målet er at få kvalificeret arbejdskraft til Arla Foods’ arbejdspladser i lokalområdet og samtidig tage et socialt ansvar. Projektet blev tilbudt til arbejdsløse med anden etnisk baggrund. Mejeriet i Nr. Vium havde ti til samtale og ansatte seks, der lige nu er på skole.

Rygraden i projektet er et 28 ugers kursus, startende med fire ugers undervisning i hygiejne og dansk kultur og tradition. Herefter starter de 15 deltagere i fire ugers praktik på et af de fire driftsteder. På arbejdspladserne bliver hver praktikant tilknyttet to medarbejdere, som skal introducere arbejdet for dem. Med sig har praktikanterne en logbog til at skrive alle ukendte udtryk og generelle spørgsmål ned i. Efter fire uger i praktik er det tilbage til skolen, hvor de kan få svar på deres spørgsmål, og sådan veksles der hele tiden mellem teori og praksis.

Til august er forløbet slut, og det udmønter sig forhåbentlig i fast arbejde i Arla Foods. ”Succeskriteriet er, at vi kan give 50 procent af deltagerne varigt arbejde,” siger Kjeld Bisgaard-Frantzen.

Bjarke Munk Kamstrup

Pressekontakt Pressechef +45 2452 6956