Forhøjelse af den britiske mælkepris

I Storbritannien vil Arla Foods UK fra 1. oktober 2007 betale 25 britiske pence (ca. 2,73 DKK) pr. liter mælk, der leveres fra selskabets leverandører i Arla Foods Milk Partnership. Det er en stigning på 4,95 pence (ca. 54 danske øre).

Det er bl.a. den fortsatte fremgang på markedet for varemærker, der har haft indflydelse på denne prisforhøjelse til Arla Foods' britiske mælkeleverandører.

"Lige nu udvikler markedssituationen sig konstant, og vi følger udviklingen tæt for at sikre, at vores mælkepris reflekterer de aktuelle markedsbetingelser i Storbritannien," siger Business Group Director Peter Walker, som er øverst ansvarlig for indkøb af mælk fra de britiske landmænd. Han tilføjer, at Arla Foods i Storbritannien ønsker at forbedre prisen via én, stor forhøjelse frem for en række mindre justeringer af mælkeprisen henover en periode.

Med denne forhøjelse udbetaler Arla Foods UK fra 1.oktober samme mælkepris som de øvrige førende mejeriselskaber i Storbritannien, som for nylig hævede prisen til netop 25 pence.

"Der arbejdes hårdt overalt i selskabet på at justere priserne på de respektive markeder, ikke kun i Storbritannien. På flere af vores andre markeder er vi nu i gang med både tredje og fjerde prisjustering i år," siger Arla Foods' adm. direktør Peder Tuborgh.