Frisk mælk til landsholdet i Japan

Netop nu er der frisk dansk mælk på vej til det danske fodboldlandshold i VM-træningslejren i Japan.

Arla Foods har fået grønt lys fra de japanske og koreanske myndigheder til at forsyne landsholdet med mejeriprodukter uden om de normale toldregler, og tirsdag blev den første sending samlet i Vejle og kørt til Billund Lufhavn. Her blev produkterne pakket med tøris, så de kunne holde sig friske ved en temperatur på 2-4º, og fløjet til Japan via Paris. Sendingen på i alt 400 kg, som torsdag morgen lokal tid bliver leveret direkte til spillernes hotel Royal Pines Hotel i Wakayama, indeholder den nye flaskemælk Arla Mini i de tre varianter, Cultura drik med hindbærsaft, Cultura naturel med tropemix samt Grube Ost.

”Vi har undersøgt hos de lokale myndigheder og ambassader, om der var specielle barrierer for en sending. Blandt andet er der mund- og klovsyge og kogalskab i området, og vi ville ikke risikere, at sendingen skulle strande et eller andet sted på grund af toldformaliteter. Man vi har som sagt fået grønt lys, og produkterne sendes af sted med erklæringer fra DBU om, at de er til det danske landshold”, fortæller global indkøbschef for logistik, Claus Haase, der koordinerer specialsendingerne i samarbejde med sponsorchef Benny Eriksen.

De friske mælke- og yoghurtprodukter tappes på Christiansfeld Mejericenter, hvor man er klar til at lave specialtapninger, hvis det normale produktionstidspunkt ikke passer til VM-leverancerne. Der er planlagt yderligere to sendinger med afgang 24. maj og 27. maj. Når landsholdet på mandag rykker til Korea, vil en ny sending følge med. Og denne gang vil der også være jordbær og fløde med. Hvor mange specialsendinger Arla Foods ender med at flyve til Østen, afhænger helt af Olsen-bandens succes på banen. Så vi håber på mange sendinger.

Ebbe Sand og resten af den danske VM-trup kan fra torsdag formiddag drikke frisk, dansk mælk i VM-træningslejren i Wakayama i Japan.