Global vækst løfter Arla regnskab

Global vækst løfter Arla regnskab

Arla kan præsentere et 2013 regnskab med den højeste indtjening nogensinde og en styrket balance. Det skyldes især en styrket europæisk forretning samt en markant fremgang på Arlas vækstmarkeder uden for EU på et tidspunkt, hvor Arlas vigtigste råvare – mælken – er steget i værdi på verdensplan.

Fusionsfordele hjemme, værdifuld vækst ude. Arlas globale forretning har i 2013 nydt godt af stærke kernemarkeder i Europa ovenpå forrige års fusioner samt et fortsat boom i mælkesalget på vækstmarkederne uden for EU. Samlet set steg efterspørgslen efter mælk rundt om på kloden hurtigere end produktionen af mælk, og det løftede mælkens værdi og dermed det generelle prisniveau på mejeriprodukter.

Den vigtigste parameter i et Arla-regnskab er Arlaindtjeningen, som angiver den indtjening Arla har skabt for hvert kilo mælk, andelshaverne i Sverige, Danmark, Tyskland, Storbritannien, Belgien og Luxembourg har leveret til selskabet i årets løb. I 2013 blev Arlaindtjeningen 3,05 DKK pr. kilo mælk med en samlet indvejning af andelshavermælk på 9,5 mia. kilo (mod 2,71 DKK pr. kilo i 2012 med en samlet indvejning af andelshavermælk på 7,5 mia. kilo).

Arlas omsætning steg med godt 10 milliarder DKK til 73,6 milliarder DKK (en omsætningsvækst på 16,6 procent). Koncernens nettoresultat udgør som planlagt tre procent af omsætningen, nemlig 2,2 milliarder DKK (mod 1,9 milliarder DKK i 2012).

”Mælk er blevet en mere værdifuld råvare globalt, og det påvirker naturligvis vores regnskab positivt. Med den medvind i ryggen har vi drevet vores forretning fremad i 2013 efter den kurs, der er lagt i Arlas koncernstrategi – med en stærk og effektiv base i Europa, en lovende vækstforretning i Rusland, Kina, Mellemøsten og Afrika samt en yderst lønsom ingrediensforretning i Arla Foods Ingredients. Vores største fokus er på at skabe den bedst mulige indtjening til vores andelshavere, og dette regnskab bekræfter os i, at strategien er den rette til formålet,” siger adm. direktør i Arla, Peder Tuborgh.

”Arlaindtjeningen er øget 12,5 procent i 2013, og det har der været hårdt brug for blandt vores mælkeproducenter. Den højere mælkepris styrker økonomien på gårdene. Produktionen af mælk er i top, og forholdet mellem landmændenes indtjening og omkostninger er blevet forbedret. Den udvikling var nødvendig og skal videreudbygges i 2014,” siger andelshaver og bestyrelsesformand i Arla, Åke Hantoft.

Europa hælder stadig til discount
Målt på omsætning er Storbritannien fortsat Arlas klart største marked efterfulgt af Sverige og Tyskland. Selvom Danmark er det land, der leverer mest mælk til Arla, er Danmark nu Arlas fjerdestørste marked.

”I Europa har vores fokus været på at integrere de selskaber, vi fusionerede med forrige år, og det har allerede gjort os mere effektive og givet os et mere komplet sortiment af produkter. Europæiske forbrugere er fortsat blandt de mest prisbevidste i verden, og det betyder, at der fortsat er hård konkurrence mellem discount og kvalitets-varemærker. Fraregnet fusioner har Arla leveret en organisk vækst på 3,5 procent på vores kernemarkeder i Europa, hvilket er fornuftigt i lyset af presset fra discount,” siger koncernfinansdirektør i Arla, Frederik Lotz.

”Vores tre globale varemærker – Arla®, Castello® og Lurpak® – har mærket presset fra discount og private label i 2013. Alle tre mærker har klaret sig godt på vækstmarkederne uden for EU, men salgsmængderne i prispressede Europa er ikke vokset som ønsket. I 2014 vil vi fortsat fokusere på at skabe global vækst på de tre globale brands,” siger Frederik Lotz.

Vækstmaskine i fremdrift
I Arlas koncernstrategi er der udvalgt tre geografiske vækstmarkeder uden for EU, hvor Arla har et øget fokus på investeringer og højere vækstambitioner end på andre eksportmarkeder: Rusland, Kina og regionen Mellemøsten & Afrika. I 2013 voksede Arlas omsætning med 35 procent i Rusland, 60 procent i Kina, og 10 procent i Mellemøsten & Afrika.

”Arlas vækstmaskine ligger uden for EU, hvor vi frem mod 2017 forventer at øge vores salg markant. Det er drevet af Arlas stærke varemærker, der efterspørges mere og mere af forbrugere i den voksende middelklasse, der ønsker højere kvalitet og sikkerhed i deres fødevarer og er parate til at betale ekstra for det. Vi er ved at opbygge en langsigtet tilstedeværelse i Rusland, Kina, Mellemøsten og Afrika, som skal give et endnu bedre afkast til vores andelshaveres mælkepris,” siger Frederik Lotz.

Datterselskabet Arla Foods Ingredients øgede sin omsætning med otte procent til 2,4 milliarder DKK i 2013, og dets salg af mælkebaserede ingredienser til fødevareindustrien er fortsat et af Arlas mest lønsomme forretningsområder. Målet er at fordoble 2012-omsætningen frem mod 2017.

Styrket balance
Efter to fusioner og en række opkøb og den dertilhørende finansiering i 2012 var et andet fokus i 2013 at nedbringe Arlas gearing og dermed forbedre kreditværdigheden.

”Det er tilfredsstillende, at vi er lykkedes med at nedbringe gearingen betydeligt – vel at mærke i et år, hvor vi samtidig har formået at levere en høj indtjening til vores ejere samt at integrere nye selskaber i Arla efter fusionerne i Tyskland og Storbritannien. Den nedbragte gearing styrker vores balance og kapital-beredskab markant og giver os mere handlefrihed til nye potentielle investeringer, der kan støtte vores vækststrategi og bidrage til en øget indtjening til andelshaverne,” siger Frederik Lotz.

Forventninger til 2014
I 2014 forventer Arla at nå en omsætning på 79 milliarder DKK og et nettoresultat på de målsatte tre procent af omsætningen, svarende til ca. 2,4 milliarder DKK. Ud fra den nuværende forventning til markederne er det Arlas ambition at levere en Arlaindtjening i niveauet 3,25 – 3,35 DKK pr. kilo.

”Arla opererer i en kompleks global branche, hvor produktionen af mælk rundt om på kloden afgør priserne på et forbundet verdensmarked og hvor for eksempel en tørke i New Zealand påvirker priserne i Europa. Vi er kommet godt fra start i 2014, men er klar over, at produktionen øges netop nu på verdensplan, og det kan lægge et pres på mælkeprisen senere på året. For helåret 2014 forventer vi en indtjening til vores ejere, som er højere end i helåret 2013 i takt med, at vores forretning vokser yderligere både i og uden for Europa i år,” siger Peder Tuborgh.

Årsregnskabet blev præsenteret for Arlas bestyrelse tirsdag. Det skal nu godkendes af Arlas repræsentantskab på et møde i Halmstad den 26.-27. februar 2014, hvorefter den endelige årsrapport offentliggøres og nettoresultatet disponeres.

Klik her for at læse en kort oversigt over udviklingen i 2014 på Arlas kerne- og vækstmarkeder.

Klik her for at læse mere om bestyrelsens forslag til fordeling af årets nettoresultat.

Nøgletal 2013:

Arlaindtjening: 3,05 DKK
Andelshavermælk: 9,474 milliarder kg.
Omsætning: 73,6 milliarder DKK (16,6 procent vækst i omsætning ifht. 2012)
Resultat: 2,2 milliarder DKK
Mælkebetaling: 26,9 milliarder DKK er blevet udbetalt til andelshaverne i løbet af 2013 i form af afregning for den mælk, de har leveret i årets løb.

Se eller download desuden mere grafik og fakta under "relateret materiale" nedenfor.

_______________________________________________________________________________

Arla Foods er et internationalt mejeriselskab ejet af 12.600 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien og Luxemburg. Arla Foods er en af de stærkeste aktører i den internationale mejeriverden, med et bredt sortiment af mejeriprodukter af højeste kvalitet. Velkendte mærker som Lurpak® og Castello® hører til Arla familien. Arla Foods er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.