Grøndal sat til salg

Arla Foods’ Grøndal Mejeri er nu officielt sat til salg gennem en ejendomsmægler. Det osteproducerende mejeri, der er i fuld produktion, kan erhverves for 13 mio. kr.

Grøndal Mejeri, der har 90 ansatte, blev under forhandlingerne med den danske konkurrencestyrelse udpeget til at være det fungerende mejeri, der skulle frasælges til en konkurrent, for at MD Foods kunne få fusionen med Kløver Mælk godkendt.

Mejeriet skal sælges inden en foreløbig hemmeligholdt tidsfrist. Sker det ikke, overgår mejeriet til en uvildig salgsinstitution, en såkaldt “trustee”, der så skal forestå salget. Køberen skal under alle omstændigheder godkendes af konkurrencestyrelsen.

Prisen på de 13 mio. kr. er fastsat af ejendomsmægleren under hensyntagen til de specielle omstændigheder.

Allerede i forbindelse med godkendelsen af fusionen med Kløver Mælk i foråret 1999 besluttede konkurrencestyrelsen, at der skulle frasælges et mejeri. Under de sidste forhandlinger om fusionen i februar 2000 blev denne beslutning strammet til, at der skulle sættes navn på mejeriet (Grøndal), ligesom endnu et mejeri skulle frasælges. Dette behøvede dog ikke at være i produktion. Det drejer sig om Gredstedbro Mejeri, der stoppede 1. oktober 1999. Heller ikke dette mejeri er endnu solgt.