Høgelund Mejeri sænker støjen

På Høgelund Mejeri er det sidste udstyr for øjeblikket ved at blive installeret i en nybygget skummesal, hvor støjniveauet er sænket betragteligt. I den 1000 kvadratmeter store skummesal er støjniveauet sænket fra 95 decibel til omkring 80 decibel blandt andet ved, at det mest støjende produktionsudstyr er placeret i et rum for sig.

En kortlægning af støjforholdene for tre år siden viste, at støjniveauet i skummesalen med 95 decibel var for højt. Under de forhold må medarbejderne kun opholde sig kortvarigt og med høreværn. Forskellige forhold gjorde, at det ikke var muligt at reducere støjniveauet i den eksisterende skummesal, der blev bygget tilbage i 1889.
Støjreduktionen i skummesalen er en del af en samlet investering på omkring 25 mio. kr. til forbedring af mejeriets arbejdsmiljøforhold og produktionsforhold. Ud over støjreduktionen omfatter tilbygningen omklædningsforhold, kantine, vandbehandlingsanlæg og rengøringsanlæg (CIP-Central). Også udenfor har mejeriet reduceret støjen, dels ved at indkapsle kølekondensatorer, dels ved at anlægge en støjvold til mejeriets naboer og ændre tilkørselsforholdene for tankbilerne.
Mejerichef Niels Kyed forventer, at den nye skummesal kan tages i brug sidst i november.
Høgelund Mejeri har 120 medarbejdere og fremstiller årligt ca. 6000 tons danablu.