Højt fra træets syrnede top

Hver uge i denne tid ender 20-30.000 liter økologisk Harmonie kærnemælk i toppen af et juletræ.

På mærkværdig vis har de danske juletræsproducenter fundet ud af, at Arla Foods’ øko-kærnemælk har egenskaber, der er til stor hjælp i produktionen af juletræer.

For at forhindre træernes topskud i at vokse sig for lange – hvilket vil betyde, at juletravle forbrugere går i en bue uden om dem til december – smører skovarbejdere netop nu en eddikesyreopløsning på topskuddene. Men opløsningen fordamper og skylles væk af regn, hvis ikke den tilsættes et bindemiddel. Og her kommer Harmonie kærnemælk ind i billedet.

Når den økologiske kærnemælk kommes på trætoppene, bliver eddikesyren indkapslet af mælkens uhomogeniserede fedt. Samtidig sørger kærnemælken for, at det farvestof, som skovarbejderne anvender for at kunne skelne behandlede træer fra ubehandlede, bliver siddende på topskuddene trods regn og rusk.

»Vi har forsøgt med alle tænkelige former for bindemidler. Men jeres økologiske kærnemælk med uhomogeniserede fedtpartikler virker bare bedst«, siger skoventreprenør Lars Madsen, der vurderer, at kærnemælken anvendes hos omkring 1.000 danske producenter af juletræer.

Omkring 1.000 danske juletræsproducenter anvender økologisk kærnemælk i den vædske, de bruger til behandling af topskud. Til ære for fotografen hælder skovarbejder Sandra Thomsen her kærnemælk på et træ direkte fra kartonen. Foto: Gert Blume

Mælk kan bruges til mange ting...
Mælk i hjemmelavet maling
Mælk fjerner pletter