Katastrofen i USA

Informationsafdelingen modtog kl. 13.00 ( kl. 07.00 lokal New York tid) denne rapport fra datterselskabsdirektør Jens Bang Pedersen, Arla Foods’ afdeling i New Jersey:

Bloddonorer
Som tidligere nævnt tog en række af Arla Foods ansatte ned til det lokale lægecenter for at give blod. Der var på det tidspunkt allerede lange køer af bloddonorer, og situationen var den samme på de andre lægecentre i området. Myndighederne havde bedt folk om at melde sig så hurtigt som muligt som bloddonorer.

Union, New Jersey kontoret
Alle var temmelig rystede. Så vidt vi ved, er der ikke nogen af vores ansatte, der har pårørende som er ramt af katastrofen. Men mange af vores ansatte har venner, naboer osv. som har lidt frygtelige tab.

Vi har til huse i en fire etagers bygning i Union, 10 miles (16 km) vest for Newark lufthavnen og 18 miles (ca. 29 km.) vest for Hudson floden – lige over for World Trade Center.

Alle skoler og offentlige bygninger blev lukket ved middagstid.

Flere af vores ansatte, der bor i nærheden af Hudson floden, kunne ikke komme hjem, da området var afspærret. Alle hoteller var fyldt op, og den næstbedste løsning var at overnatte i hjemme i min kælder. Det var en mærkelig fornemmelse at sidde og spise middag på terrassen – som om der ikke var sket noget – altimens det langsomt gik op for os, at der havde fundet en katastrofe uden sidestykke sted mindre end 50 kilometer væk.

Vi tilbragte en dyster aften foran fjernsynet – hvor vi fik mere at vide om, hvad der var sket.

Vi forventer, at kontoret åbner med normal bemanding i dag onsdag. Manhattan er hårdt ramt , og al unødvendig færden udendørs er ikke tilladt.

New Yorks borgmester har netop sagt, at situationen i Bronx, Queens, Brooklyn og på Staten Island vil være normal uden restriktioner. Det samme gælder for New Jersey

Toldkontoret for New York-området havde til huse i World Trade Center.

Konsekvenserne for toldbehandlingen kendes endnu ikke.

Fødevareudstilling aflyst
Vores salgschef for Midtvest, Jon Zieman, skulle deltage i en fødevareudstilling, der skulle holdes tæt på lufthavnen i Cleveland, Ohio, og derfor blev udstillingen aflyst. For første gang nogensinde er al flytrafik aflyst – så Jon Zieman skal køre fra Cleveland til Minneapolis, hvor han bor. Men det er billigt sluppet…

Vores salgschef for Vest Tom Roberts skulle have været i det nordlige Californien i dag. Han bor i Boise, Idaho. Hans fly lettede ikke her til morgen – så Tom blev hjemme i sikkerhed hos sin familie.