Krisen i Argentina rammer Arla Foods

Den økonomiske krise i Argentina sætter nu sit aftryk på Arla Foods’ eksport af ost og smør til landet.
I december måned, der typisk er den bedste måned for Arla Foods’ sortiment af specialoste, lå afsætningen 30 pct. lavere end året før. Omtrent samme udvikling viste november og oktober måned, og dermed var afsætningen i årets sidste tre måneder markant lavere end året før.

I løbet af ugen er den argentinske peso faldet med omkring 30 pct. Det betyder blandt andet, at importerede produkter bliver dyrere, og det vil også få betydning for argentinske kunders gæld til Arla Foods.
”Vores primære bekymring går på de udeståender, vi har i forhold til kunderne i Argentina. På kort sigt står vi til at miste penge, men der er stadigvæk utroligt mange åbne spørgsmål, så det er svært at sige helt præcist, i hvilket omfang det her vil komme til at påvirke vores forretning. Lige nu forsøger vi at ride stormen af”, siger datterselskabsdirektør Jens Jørgen Hjortshøj.

På grund af den store usikkerhed omkring betingelserne fremover for at drive forretning i landet har Arla Foods indført et midlertidigt salgs- og leveringsstop til en række kunder. Samtidig er en afskibning af eksportprodukter blevet tilbageholdt i Danmark.

Arla Foods’ datterselskab i Argentina omsætter for omkring 40 mio kr. Afsætningen består primært af specialoste som danablu og emmentaler, samt af en mindre mængde Lurpak smør. Desuden importeres smelteost fremstillet på Arla Foods’ mejeri i Brasilien.